31.000 Nederlanders ontvangen jaarlijks meer dan tien verkeersboetes
Uit onderzoek van BNR blijkt dat afgelopen jaar ongeveer 31.000 Nederlanders meer dan tien verkeersboetes ontvingen. Deze groep recidivisten blijft de laatste drie jaar ongeveer even groot.
Van de ontvangen boetes bestaat driekwart uit snelheidsovertredingen, ook parkeerboetes en boetes voor door rood rijden komen veel voor. Deze minder ernstige verkeersovertredingen vallen onder de Wet Mulder. Deze wet werd in 1989 is ingevoerd om het Openbaar Ministerie te ontlasten. Dergelijke overtredingen kunnen zonder tussenkomst van een rechter worden afgehandeld met een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
Hoewel het aantal recidivisten in het verkeer met 31.000 relatief klein is in vergelijking met de twaalf miljoen mensen met een rijbewijs in Nederland, vormt deze groep een aanzienlijk gevaar op de weg. Onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) toont aan dat mensen met elf boetes in vier jaar tijd ruim veertig keer meer kans hebben om bij een verkeersongeval betrokken te zijn.
BNR merkt op dat andere landen strengere regels hebben voor mensen die herhaaldelijk boetes ontvangen. Zo leidt in Duitsland het ontvangen van acht snelheidsboetes binnen één jaar tot een rijontzegging, in Australië kan het rijbewijs tijdelijk worden ingenomen als iemand dertien boetes heeft ontvangen in drie jaar tijd.
Slachtofferhulp Nederland pleit bij BNR voor een hardere aanpak. Rosa Janssen, voorzitter van de raad van bestuur van Slachtofferhulp Nederland, benadrukt het belang van verantwoordelijkheid bij het besturen van een voertuig. Ze roept op tot creativiteit van het OM bij de vervolging van veelplegers en suggereert dat de wet indien nodig moet worden aangepast.