Rekeningrijden van de baan geschoven, alternatief nodig

Het plan was om vanaf 2030 een kilometerheffing in te voeren, mede vanwege de toenemende populariteit van elektrische auto's. Hierdoor zouden de inkomsten uit brandstofaccijnzen dalen. Na de val van het kabinet werd de behandeling van het voorstel in de Tweede Kamer gepauzeerd.
VVD-Kamerlid Hester Veltman benadrukt dat er een oplossing moet komen voor de wegvallende accijnsinkomsten. “Er moet een eerlijke manier komen om met elkaar de wegen te betalen en auto te kunnen rijden,” zegt Veltman. Ze heeft nog geen concreet voorstel en staat open voor alternatieven.
De andere drie coalitiepartijen verzetten zich tegen de kilometerheffing. Zij vinden dat automobilisten buiten de Randstad onevenredig hard worden getroffen. Deze bestuurders moeten vaak langere afstanden afleggen vanwege beperkte voorzieningen en ook het openbaar vervoer is hier minder aanwezig.
De PVV, die in het volgende kabinet volledige zeggenschap krijgt over het ministerie van Infrastructuur, is ook groot tegenstander van de kilometerheffing. Beoogd minister Barry Madlener was als PVV-Kamerlid duidelijk in zijn afwijzing van het voorstel.
Als de kilometerheffing niet doorgaat, dreigt Nederland miljarden euro’s mis te lopen uit het Europese coronaherstelfonds. Nederland moest hiervoor een hervormingspakket indienen dat bijdraagt aan vergroening. Voormalig minister van Financiën Sigrid Kaag waarschuwde eind vorig jaar al dat Nederland dit geld mogelijk niet ontvangt als de plannen worden uitgesteld.
De toekomst van de kilometerheffing blijft dus onzeker, en er zal snel een nieuwe oplossing moeten komen om de inkomsten voor het onderhoud van de wegen veilig te stellen.