Dit is de Chiron opvolger, de 1800 pk sterke Tourbillon
Bugatti heeft zijn nieuwste model onthuld, de Tourbillon, een indrukwekkende hybride hypercar die de legendarische EB110, Veyron en Chiron opvolgt. De Tourbillon overtreft zelfs de Chiron met zijn krachtige V16-motor en drie elektromotoren die samen goed zijn voor een absurd vermogen van 1800 pk.
Bij het zien van de foto's zou je kunnen denken dat de Tourbillon slechts een variatie op de Chiron is. Maar dan moet er toch nog een keer gekeken worden. Deze nieuwe Bugatti heeft een volledig nieuw ontwerp. De benzinemotor is een V16 met een inhoud van 8,3 liter, een stap omhoog ten opzichte van de 8,0 liter W16 in de Chiron. In tegenstelling tot de Chiron heeft de V16-motor in de Tourbillon geen turbo's of superchargers, maar levert dankzij Cosworth toch een indrukwekkende 1.000 pk en 900 Nm koppel.
De drie elektromotoren van de Tourbillon voegen nog eens 800 pk toe, wat het totale vermogen op een waanzinnige 1.800 pk brengt. Dit stelt de auto in staat om in slechts twee seconden van 0 naar 100 km/h te accelereren en in minder dan 10 seconden 300 km/h te bereiken. De topsnelheid ligt bij 380 km/h, maar met een speciale sleutel kan de achterspoiler omlaag, waardoor de Tourbillon een maximale snelheid van 445 km/h bereikt.
De Bugatti Tourbillon is uitgerust met een 25 kWh accu, goed voor een elektrisch bereik van ongeveer 60 kilometer. De exacte laadsnelheid heeft Bugatti nog niet onthuld, maar de auto beschikt over een 800 volt-boordsysteem, wat wijst op een zeer snelle laadtijd. Ondanks de hybride technologie weegt de Tourbillon met 1.995 kilo iets minder dan de Chiron.
Qua uiterlijk is de Tourbillon onmiskenbaar een Bugatti, met de kenmerkende C-vormige flank. De lange neus en de centrale naad over de hele lengte doen denken aan de klassieke Type 57 SC Atlantic. Achteraan zien we een immense diffuser en een achterlichtpartij die doet denken aan de McLaren P1. De auto heeft diep in het dak doorlopende vlinderdeuren voor toegang tot het interieur.
Het interieur van de Tourbillon lijkt ontworpen door Pagani en Spyker, met prachtig vormgegeven analoge klokken achter het stuur, gemaakt in samenwerking met Zwitserse horlogemakers. De klokken zijn vervaardigd uit meer dan 600 onderdelen, waaronder titanium, robijnen en saffieren. Schermen zijn bijna afwezig, behalve een klein schermpje dat uit het dashboard komt voor achteruitkijken en smartphonekoppeling. Het stuur heeft alleen spaken aan de boven- en onderkant en het hart van het stuurwiel draait niet mee.
De eerste Bugatti Tourbillons worden in 2026 geleverd. De prijs van deze exclusieve auto is €3,8 miljoen en er zullen slechts 250 exemplaren worden geproduceerd.