Kijk hoe de nieuwe Audi RS3 een ringrecord verpulvert
Het is verbazingwekkend hoe snel auto's tegenwoordig zijn dankzij downsizing en elektrificatie. Fabrikanten maken hier graag gebruik van, maar dit betekent niet altijd dat auto's betere rijdersauto's worden. In het geval van Audi is dat net even anders.
De RS3 blijkt razendsnel op de Nürburgring Nordschleife. Coureur Frank Stippler ontdekte dit onlangs. In dienst van Audi zette hij met de vernieuwde Audi RS3 een rondetijd neer van 7:33.123, vijf seconden sneller dan het vorige record in de Compact Car-klasse die in handen was van de BMW M2.
De vernieuwde Audi RS3, die nog onthuld moet worden, reed de rondetijd met camouflage. Deze facelift volgt op de recent bijgewerkte A3-line-up, waaronder de A3 (115 pk tot 150 pk) en S3 (333 pk). De nieuwe RS3 behoudt zijn 400 pk en 500 Nm.
De auto waarmee Stippler reed, was uitgerust met het RS-sportonderstel met adaptieve demping, keramische remschijven vóór en Pirelli P Zero Trofeo R-banden. Hoewel deze banden straatlegaal zijn, bieden ze maximale grip op droog wegdek.
Stippler zegt dat de vernieuwde RS3 sneller instuurt en beter van richting verandert. De RS3 is in basis voorwielaangedreven, maar dankzij een Haldex-koppeling heeft hij quattro-vierwielaandrijving. Audi heeft het concept verfijnd met technieken zoals torque-split voor de achteras, waarbij tot 50% van de aandrijving naar de achterwielen gaat, en brake torque vectoring, wat zorgt voor meer stabiliteit en minder onderstuur.
De onthulling van de vernieuwde Audi RS3 volgt snel. Vanaf augustus 2024 kun je hem bestellen en vanaf september 2024 staat hij bij de dealers.