Ford Escort en RS200 maken comeback als rallyuitvoeringen
Ford haalt twee legendarische namen uit het verleden weer naar het heden. De Ford Escort en RS200 keren terug, maar worden niet door Ford zelf gebouwd; ze krijgen een nieuw leven ingeblazen door het Britse Boreham Motorworks.
Boreham Motorworks heeft een opmerkelijke deal gesloten met Ford. Ze hebben bij Boreham toestemming gekregen om twee rally-iconen, de Ford Escort van de eerste generatie en de Ford RS200, opnieuw te bouwen. De auto's zullen verschijnen in een verbeterde en gemoderniseerde versie. De RS200 zal als restomod tot leven komen, volledig gerestaureerd en voorzien van moderne technologieën. De Escort Mk1 wordt vanaf de basis opnieuw opgebouwd met originele Ford-tekeningen en een nieuw chassis dat de oude specificaties volgt.
De lancering van de gemoderniseerde Ford RS200 valt samen met de veertigste verjaardag van het model. Deze zal niet de reguliere straatversie zijn, maar de veel krachtigere Group B-rallyversie, geproduceerd in erg beperkte aantallen. Ook de Group 5 Escort Mk1 en andere toekomstige modellen zullen als continuation-cars worden geproduceerd, wat inhoudt dat zij chassisnummers dragen die voortborduren op die van hun historische voorgangers.
Verder heeft Boreham Motorworks plannen aangekondigd om nog vijf andere iconische Ford-modellen te reconstrueren. Deze projecten zullen variëren tussen volledig nieuwe ontwikkelingen en waarheidsgetrouwe continuation-cars, wat betekent dat liefhebbers van het merk zich kunnen verheugen op een serie krachtige en historisch geïnspireerde voertuigen. De exacte lanceerdata en prijzen van deze exclusieve auto's zijn nog niet bekendgemaakt, maar gezien de aard van de modellen zullen ze waarschijnlijk alleen weggelegd zijn voor de echte verzamelaars en liefhebbers.