Amsterdamse uitstootvrije zone: borden zorgen voor verwarring
Vanaf 1 januari 2025 mogen nieuwe bestelauto’s geen uitstoot meer veroorzaken binnen de centrumring van Amsterdam. Oorspronkelijk was het plan om het hele gebied binnen de Ring A10 uitstootvrij te maken. Dit plan is aangepast omdat de stad afhankelijk is van Den Haag voor het aanpassen van de verkeersborden. De benodigde wetswijziging is controversieel verklaard na de val van het kabinet en wordt pas behandeld als er een nieuw kabinet is.
Verkeerswethouder Melanie van der Horst wijst erop dat de huidige combinatie van borden voor milieuzones en uitstootvrije zones voor verwarring zorgt. Om duidelijkheid te scheppen, moet er een uniforme regelgeving komen. Daarom wordt er nu binnen de bestaande milieuzone een kleinere uitstootvrije zone ingevoerd, die zich beperkt tot het gebied binnen de S100. Deze loopt over de Nassaukade, Stadhouderskade, Mauritskade, Zeeburgerdijk, Panamalaan, Piet Heinkade, De Ruijterkade, Westerdoksdijk, Van Diemenstraat en Houtmankade.
Voor oudere vervuilende bedrijfs- en vrachtauto’s geldt een overgangsregeling, die afhankelijk is van bouwjaar en type, die op zijn vroegst in 2027 uitstootvrij moeten zijn. Het doel van deze maatregelen is de luchtkwaliteit te verbeteren en de CO2-uitstoot en geluidsoverlast voor bewoners en bezoekers van Amsterdam te verminderen. Uit onderzoek blijkt dat Amsterdammers gemiddeld 11 maanden korter leven en dagelijks 4,4 sigaretten meeroken door de slechte luchtkwaliteit.
Hoewel het nieuwe gebied kleiner is dan oorspronkelijk gepland, ziet Van der Horst het toch als een belangrijke stap vooruit. Ze benadrukt het grote uitstralings effect, aangezien 28 andere gemeenten in Nederland ook uitstootvrije zones invoeren. Dit vergroot de kans dat veel ondernemers meegaan in de verandering. Daarnaast betreurt Van der Horst dat de invoering van een uitstootvrije zone voor taxi’s vertraagd is, maar zij ziet andere mogelijkheden om taxi’s uitstootvrij te maken, zoals het beperken van bepaalde standplaatsen tot elektrische voertuigen.
Via: Parool