Audi R8 dragrace: het gevecht der generaties
CarWow heeft een unieke dragrace georganiseerd waarbij alle generaties van de Audi R8 tegenover elkaar staan voor een kwart mijl sprint. Deze dragrace biedt een fascinerende blik op de evolutie van deze iconische supercar door de jaren heen. Omdat de landingsbaan waarop geracet wordt niet breed genoeg is, worden de Audi’s in twee groepen opgesplitst.
De reis begint met de Mk1 Audi R8 V8 uit 2007. Deze werd aangedreven door een 4,2-liter atmosferische V8-motor die 414 pk en 430 Nm koppel leverde. Het vermogen werd via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar alle vier de wielen gestuurd. Deze eerste generatie legde de basis voor wat een legendarische lijn van supercars zou worden.
Als we naar de meest recente iteratie van de R8 kijken, zien we de R8 GT Mk2. Deze beschikt over een 5,2-liter atmosferische V10-motor, goed voor maar liefst 620 pk en 565 Nm koppel. In tegenstelling tot de eerste generatie wordt het vermogen van de R8 GT Mk2 naar de achterwielen gestuurd via een automatische zeventraps versnellingsbak. Deze laatste generatie markeert een significante sprong in zowel kracht als technologie.
Wat deze dragrace zo bijzonder maakt, is de variatie aan krachtbronnen, transmissies en aandrijvingen die in elke generatie van de R8 te vinden zijn. Van de atmosferische V8 en V10-motoren tot de overgang van handgeschakelde naar automatische transmissies en de variatie tussen vierwielaandrijving en achterwielaandrijving – elke iteratie van de R8 biedt een unieke rijervaring.