Schokkend: elektrische auto's hebben veel vaker pech
Volgens een onderzoek van J.D. Power, een Amerikaanse organisatie die jaarlijks de betrouwbaarheid van nieuwe auto’s onderzoekt, hebben elektrische voertuigen aanzienlijk meer problemen dan hun tegenhangers met verbrandingsmotoren. Dit heeft echter niets te maken met de aandrijflijn, maar alles met de complexe bediening van moderne elektrische auto's.
Elektrische voertuigen (EV's) en plug-in hybride voertuigen (PHEV's) zijn vaak voorzien van geavanceerde digitale technologieën, wat ze vanzelfsprekend kwetsbaarder maakt voor storingen en dergelijke. De studie van J.D. Power toont aan dat deze voertuigen gemiddeld 266 problemen per 100 voertuigen hebben, terwijl auto's met een verbrandingsmotor op 180 problemen per 100 voertuigen zitten.
Een opvallende bevinding van het onderzoek is dat eigenaren van nieuwe auto's vaak gefrustreerd raken door de vele visuele en auditieve waarschuwingen in hun voertuigen. Veel bestuurders begrijpen niet altijd de reden achter deze waarschuwingen. Daarnaast klagen gebruikers over de complexe bediening van functies, vooral in elektrische auto's. Veel functies zijn nu verborgen in aanraakschermen of bevinden zich op onhandige plaatsen, zoals de knoppen op het stuur voor richtingaanwijzers bij Tesla.
Onder de merken die in Nederland verkrijgbaar zijn, presteren Hyundai en Kia het beste met respectievelijk 162 en 163 problemen per 100 voertuigen. Het gemiddelde in de J.D. Power-lijst ligt op 195 problemen per 100 voertuigen. De beste score in het onderzoek gaat naar Ram, bekend van de pick-uptrucks, met slechts 149 problemen per 100 voertuigen.
Aan de andere kant van het spectrum vinden we merken zoals Polestar en Tesla, die respectievelijk 316 en 266 problemen per 100 voertuigen hebben. Andere merken die slecht presteren zijn Volvo, Audi en Volkswagen, die allemaal rond de 241-242 problemen per 100 voertuigen scoren.
Opmerking: Polestar werd niet officieel opgenomen in de ranglijst omdat er onvoldoende data beschikbaar was, wat betekent dat niet genoeg eigenaren van een Polestar aan het onderzoek deelnamen.