Is dit het einde van de Taycan? Porsche kondigt productievertraging aan
Porsche heeft de productie van de Taycan in Duitsland vertraagd vanwege afnemende vraag. Volgens de Duitse krant Stuttgarter Nachrichten heeft de Zuffenhausen-fabriek, waar de elektrische sedan wordt gebouwd, haar productieschema teruggebracht naar één ploegendienst in plaats van de gebruikelijke twee ploegen per dag.
Hoewel er geen plannen zijn voor ontslagen, worden tijdelijke contracten van werknemers niet verlengd. Wereldwijd zijn de verkoopcijfers van elektrische voertuigen sinds vorig jaar gedaald, wat uiteraard ook Porsche en andere autofabrikanten treft.
De Taycan was aanvankelijk een groot succes voor Porsche. In 2021 was het zelfs het bestverkochte model van de Duitse autofabrikant, met meer dan 41.000 verkochte exemplaren, waarmee het de 911 en Panamera overtrof. Dit aantal daalde in 2022, maar steeg weer aan het einde van 2023, hoewel het niet het eerdere succesniveau bereikte.
In de eerste drie maanden van 2024 kelderden de verkoopcijfers van de Taycan met meer dan de helft, mogelijk door de introductie van de vernieuwde versie in februari. Hopelijk kan de komst van de krachtigere Taycan Turbo GT met 1.092 pk, die in de zomer van 2024 in Amerikaanse showrooms verschijnt, de dalende vraag ombuigen.
Niet alleen Porsche ervaart de gevolgen van de dalende vraag naar elektrische voertuigen. Sinds vorig jaar zien veel autofabrikanten de verkoopcijfers van EV's teruglopen, wat hen dwingt hun ambitieuze elektrificatiestrategieën te heroverwegen. Zelfs Tesla, dat momenteel 's werelds bestverkochte voertuig verkoopt, heeft te maken met lagere verkoopcijfers en heeft de prijzen moeten verlagen.
Het is nog onduidelijk of Porsche's besluit om de Taycan-productie te vertragen direct verband houdt met de afnemende vraag naar het model. Het resterende deel van het jaar zal uitwijzen of de populariteit van de Taycan zich herstelt. Daarnaast komt er een elektrische Macan aan, die hopelijk meer kopers naar het merk zal trekken.