Strengere regels voor auto's: veranderende eisen en de toekomst van mobiliteit
Klimaatverandering staat hoog op de politieke agenda en auto's spelen daarin een grote rol. Terwijl klimaatactivisten vaak auto's aanwijzen als de boosdoener, wordt vaak vergeten dat auto's essentieel zijn voor onze maatschappij. Zonder auto's zou de mobiliteitsarmoede aanzienlijk toenemen. Toch zorgen de groeiende wereldbevolking en toenemende mobiliteit voor een grotere belasting van de aarde. Transport is verantwoordelijk voor bijna 25 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, waarvan de helft door personenauto’s. Auto's moeten dus efficiënter, schoner en veiliger worden.
Elektrisch rijden wordt gezien als een belangrijke oplossing, maar de technologie is nog duur en niet voor iedereen toegankelijk. Wereldwijd is het marktaandeel van volledig elektrische voertuigen (BEV's) nog geen 5 procent. Voor een doorbraak moeten de verkoopprijzen dalen en de laadinfrastructuur en groene stroomvoorziening verbeteren. Ondertussen blijven verbrandingsmotoren een rol spelen, zelfs na 2035, wanneer de EU de verkoop van nieuwe auto's met uitstoot verbiedt.
Overheden stellen al decennia lang strengere milieuregels in. Dit begon in de jaren '60 in Los Angeles met de oprichting van de California Air Board. In Europa worden de emissie-eisen vastgesteld door de European Environment Agency (EEA), dat in 1994 werd opgericht. Strengere emissienormen zoals de Euro 1 tot Euro 6 hebben geleid tot technologische innovaties zoals katalysatoren en roetfilters.
De komende Euro 7-norm, die waarschijnlijk in het vierde kwartaal van 2026 ingaat, zal de huidige eisen verder aanscherpen. De waarden voor de uitstoot van schadelijke gassen blijven gelijk, maar moeten langer worden gehaald. Ook moeten de uitstoot van fijnstof en de duurzaamheid van elektrische voertuigen worden verbeterd. Tot die tijd geldt de Euro 6e-norm vanaf januari 2025, met strengere emissietests en aangepaste gebruiksfactoren voor plug-in hybrides.
Belangrijkste wijzigingen van Euro 7
- Benzinemotoren mogen maximaal 1.000 mg/km CO en 60 mg/km NOx uitstoten, dieselmotoren 500 mg/km CO en 80 mg/km NOx, ook na 8 jaar/160.000 km.
- Fijnstofemissies gelden voor alle verbrandingsmotoren.
- Uitstoot van fijnstof door banden, remmen en motor wordt gemeten tijdens het rijden.
- Alle nieuwe voertuigen moeten fijnstofuitstoot kunnen registreren met sensoren.
- Maximale waarde voor partikelmassa daalt van 7,5 mg/km naar 7 mg/km voor verbrandingsmotoren, en 3 mg/km voor elektrische auto's.
- Maximale partikelgrootte daalt van 23 nanometer naar 10 nanometer.
- Verplichte inbouw van een verbruiksmonitor (OBFCM).
- Minimaal 8 jaar/160.000 km levensduur voor diagnose- en monitoringscomponenten.
- Minimaal 80% accucapaciteit na 5 jaar/100.000 km en 72% na 8 jaar/160.000 km.
- Bescherming tegen manipulatie van kilometertellers en andere systemen.
Naast emissienormen worden ook de eisen voor cybersecurity aangescherpt. Vanaf juli 2024 moeten alle nieuw geproduceerde voertuigen een digitale architectuur hebben die voldoet aan nieuwe voorschriften.
Veranderingen in security-eisen
- Autofabrikanten moeten een Cybersecurity Management Systeem (CSMS) invoeren voor de volledige levensduur van het voertuig.
- Het CSMS wordt gecontroleerd en gecertificeerd door een onafhankelijke organisatie.
- Voertuigen moeten ontwikkeld zijn volgens het principe 'Security by Design'.
- Fabrikanten moeten een systeem hebben om hacking te herkennen en te registreren en relevante informatie delen met overheidsinstellingen en andere fabrikanten.
- Regelmatige software-updates zijn verplicht voor een betere beveiliging en nieuwe functies.
- Veilige en betrouwbare overdracht van over-the-air updates moet worden gegarandeerd.
De invoering van de Euro 7-normen en de nieuwe cybersecurity-eisen zullen flinke kostenstijgingen met zich meebrengen, waardoor sommige fabrikanten oudere modellen mogelijk niet meer aanbieden. Dit proces wordt versterkt door de nieuwe regels voor digitale architectuur, die ontwikkeling van volledig nieuwe systemen vereisen. Hierdoor verdwijnen populaire modellen zoals de Volkswagen Up en conventionele versies van de Porsche Macan en Boxster uit Europa.