De duurzaamheid van EV-batterijen: zijn ze echt zo groen?
Het wereldwijde marktsegment voor elektrische voertuigen (EV's) groeit snel als onderdeel van onze gezamenlijke inspanning om over te schakelen naar een koolstofarm leven. Hoewel EV's geen uitlaatgassen produceren, zijn de batterijen niet zo milieuvriendelijk als gedacht. De productie van deze batterijen brengt aanzienlijke milieubelastingen met zich mee, en hun levensduur en recycle-capaciteit zijn cruciaal voor de netto-impact op het milieu.
EV-batterijen zijn het duurste onderdeel van een elektrische auto en bevatten waardevolle mineralen zoals lithium, kobalt, mangaan en nikkel. Het winnen en verwerken van deze mineralen stoot aanzienlijke hoeveelheden broeikasgassen uit. Volgens een rapport van McKinsey & Company (februari 2023) heeft een elektrische auto ongeveer het dubbele van de productiekoolstofvoetafdruk van een voertuig met een verbrandingsmotor.
De gemiddelde levensduur van een EV-batterij is ongeveer tien jaar. Deze batterijen worden echter niet ontworpen met reparatie en recycling in gedachten. Dit leidt tot de ironie dat een product bedoeld om vervuiling te verminderen, uiteindelijk zelf aanzienlijke vervuiling kan veroorzaken.
De Global Alliance for Incinerator Alternatives (GAIA) pleit voor snellere en effectievere veranderingen in de productie, het ontwerp en het beheer van EV-batterijen. Hun Zero Waste-hiërarchie begint met 'weiger en heroverweeg'. Dit roept de vraag op of we echt een auto nodig hebben of die reis moeten maken. Overproductie en overconsumptie hebben geleid tot problemen zoals opwarming van de aarde, droogte, woestijnvorming en vervuiling.
De tweede stap in de Zero Waste-hiërarchie is het verminderen van gevaarlijke materialen en kritieke mineralen door het herontwerpen van batterijchemieën en componenten. Dit verlengt de levensduur van de batterijen zowel in het voertuig als in een tweede leven.
Het repareren, hergebruiken en refurbishen van batterijen stuit op problemen zoals hoge kosten en een gebrek aan standaarden en hulpmiddelen. Momenteel is de recyclinggraad van EV-batterijen in de VS zo laag als vijf procent. Gelukkig neemt de terugwinning van kostbare metalen uit afgedankte EV-batterijen toe dankzij overheidsubsidies.
Hoewel de EV-markt blijft groeien, wordt deze meer gedreven door technologische innovatie en commerciële belangen dan door milieuoverwegingen. Nieuwe EV-modellen integreren batterijcellen direct in het chassis, wat de netto milieu-impact nog onduidelijk maakt. Advocacygroepen zoals GAIA blijven essentieel om beleidsmakers, bedrijven en consumenten te herinneren aan de noodzaak van een Zero Waste-benadering om een ecologische ramp te voorkomen.