Lanzante en Red Bull maken 1.200 pk sterke RB17 straatlegaal
Lanzante werkt samen met Red Bull om de RB17 straatlegaal te maken, waardoor de indrukwekkende 1.000 pk sterke Cosworth-V10 mogelijk op openbare wegen te horen zal zijn. Dit biedt een unieke kans voor eigenaren van de circuitversie om hun hypercar om te laten bouwen voor de openbare weg. De kosten voor deze aanpassing variëren tussen de 300.000 en 600.000 euro.
Het Britse bedrijf Lanzante, bekend van het ombouwen van raceauto's voor straatgebruik, werkt aan een nieuwe uitdaging: de Red Bull RB17. De hypercar, aangedreven door een Cosworth-V10 motor, werd oorspronkelijk ontworpen voor circuitgebruik en heeft een prijskaartje van 5 miljoen pond. Ondanks dat alle 50 exemplaren al zijn verkocht, kunnen eigenaren nu hun auto laten ombouwen voor straatgebruik.
Lanzante heeft al ervaring met het ombouwen van high-performance auto's zoals de McLaren P1 GTR en de Pagani Zonda Revolucion. Deze expertise wordt nu ingezet om de RB17 aan te passen aan de strenge regelgeving voor straatauto's. Het proces is niet goedkoop; de kosten voor de aanpassing kunnen oplopen tot 500.000 pond (650.000 dollar), ongeveer 10 procent van de oorspronkelijke prijs van de auto.
De transformatie van de RB17 naar een straatlegale versie is geen eenvoudige taak. De toevoeging van zijspiegels en andere vereiste modificaties zullen de aerodynamica beïnvloeden, waardoor de beloofde 3.747 pond aan downforce mogelijk niet wordt gehaald. De RB17 zal waarschijnlijk ook iets zwaarder worden dan de huidige 1.984 pond van de circuitversie.
In zijn oorspronkelijke vorm levert de 4.5-liter V10-motor van de RB17 1.000 pk aan de achterwielen en kan hij tot 15.000 toeren per minuut draaien. Daarnaast levert een geïntegreerde elektromotor in de koolstofvezel versnellingsbak nog eens 200 pk, waardoor het totale vermogen op 1.200 pk komt. De RB17, ontworpen door Adrian Newey, behaalt een topsnelheid van 217 mph.
Hoewel de productie van de RB17 pas eind 2025 begint, zullen de eerste straatlegale versies waarschijnlijk pas veel later verschijnen. De ombouw zal vele maanden in beslag nemen, vergelijkbaar met de 18 maanden die Lanzante nodig had voor de straatlegale Porsche 935. Het wachten is dus op de eerste RB17 die de openbare weg mag betreden.
Met deze ambitieuze plannen van Lanzante en Red Bull kunnen we in de toekomst mogelijk genieten van het geluid van een 1.000 pk sterke Cosworth-V10 op openbare wegen. Voor de eigenaren van deze exclusieve hypercar is het een kans om hun raceauto ook buiten het circuit te ervaren.