Dalende batterijkosten versnellen doorbraak van elektrische auto's
De kosten van lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijen zijn aanzienlijk gedaald, wat de economische concurrentiepositie van elektrische auto's versterkt. Deze trend wordt geleid door ontwikkelingen in China, waar de prijzen voor LFP-cellen met meer dan 50% zijn gedaald. Dit heeft gevolgen voor de wereldwijde markt, waarbij analisten verwachten dat betaalbare batterijen de vraag naar elektrische voertuigen zullen stimuleren.
De kosten van LFP-batterijen in China zijn spectaculair gedaald, mede dankzij goedkopere grondstoffen voor de kathode, het duurste onderdeel van de batterij. Aan het begin van 2024 waren deze grondstoffen 50% goedkoper dan het jaar ervoor. Hoewel de prijs nu nog steeds 30% lager is dan vorig jaar, blijft de daling significant. Bovendien hebben Chinese Gigafactories in 2023 slechts 43% van hun maximale batterijcapaciteit geproduceerd, tegen 51% in 2022. Deze verminderde productie is een direct gevolg van de afgenomen vraag naar elektrische voertuigen wereldwijd, wat fabrikanten dwingt hun prijzen te verlagen.
Met de huidige gemiddelde kosten van $75/kWh voor LFP-batterijen, hebben elektrische auto's met deze technologie al prijspariteit bereikt met verbrandingsmotorauto's. In China kosten twee derde van de emissievrije voertuigen zelfs minder dan hun benzine-aangedreven tegenhangers. Deze trend in China zet een voorbeeld voor andere markten, waaronder de VS en Europa, die deze weg waarschijnlijk zullen volgen.
Analisten voorspellen dat de grondstofprijzen nog lange tijd laag zullen blijven, wat zal leiden tot steeds betaalbaardere batterijproducten op de markt. Dit vooruitzicht zal de vraag naar elektrische auto's verder stimuleren en een kettingreactie veroorzaken waarin schaalvoordelen en componentendeling bijdragen aan de verspreiding van nieuwe mobiliteitsoplossingen.
China toont aan dat prijspariteit en betaalbaarheid van elektrische voertuigen haalbaar zijn, en het is slechts een kwestie van tijd voordat andere markten deze trend oppikken. De toekomst ziet er rooskleurig uit voor de elektrische auto-industrie, waarbij de dalende kosten van batterijen een cruciale rol spelen in de bredere acceptatie en adoptie van elektrische mobiliteit wereldwijd.