De nieuwe MINI: Een mix van nostalgie en moderne technologie
Met de komst van de nieuwe MINI, zowel in elektrische als benzineversie, belooft het merk een combinatie van nostalgie en moderne technologie. Matt Watson van CarWow heeft de nieuwe MINI Cooper uitgebreid getest en zijn bevindingen gedeeld. In dit artikel duiken we dieper in de kenmerken, prestaties en de algehele rijervaring van deze iconische auto.
Uiterlijk en ontwerp
Watson prijst het uiterlijk van de nieuwe MINI, die volgens hem een schoner en aantrekkelijker ontwerp heeft dan de vorige generatie. De auto is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus: Classic, Exclusive en Sport. De Sport-versie valt op door een agressievere voorbumper en John Cooper Works-badges. De elektrische versie heeft een gesloten grille voor betere aerodynamica, terwijl de benzineversie een traditionele grille heeft.
Een van de opvallende kenmerken van de nieuwe MINI is de mogelijkheid om het ontwerp van de achterlichten en koplampen aan te passen. Dit biedt een unieke personalisatie-optie die veel autoliefhebbers zal aanspreken.
Interieur en technologie
Binnenin de auto valt vooral het grote, ronde scherm op in het midden van het dashboard. Dit scherm heeft heldere kleuren, maar kan soms wat traag reageren. Watson merkt op dat de materialen in het interieur grotendeels gerecycled en duurzaam zijn, hoewel ze soms ruw aanvoelen. De stoelen zijn comfortabel en verkrijgbaar in verschillende kleuren, afhankelijk van de gekozen uitvoering. De sportuitvoering heeft ook een heads-up display, wat handig is voor het aflezen van belangrijke informatie zonder je ogen van de weg te halen.
De achterbank is echter krap en biedt weinig beenen hoofdruimte. De kofferbak is klein in vergelijking met andere auto's in dezelfde categorie, wat het moeilijk maakt om grotere items te vervoeren. De elektrische versie heeft geen voorste kofferbak, wat een gemiste kans is.
Rijervaring
Tijdens het rijden merkt Watson op dat de elektrische MINI een hogere zitpositie heeft vanwege de batterijen onder de vloer. De auto heeft een stevige ophanging, wat vooral merkbaar is op hogere snelheden en oneffen wegen. Hoewel de elektrische motor krachtig is, mist hij de opwinding van de benzineversie. De besturing is scherp en de auto heeft een goede grip, vooral bij het accelereren uit bochten.
De nieuwe MINI zit boordevol technologie, waaronder een dashcam en een interieurcamera die automatisch opnemen bij een ongeval. De auto heeft verschillende ervaringsmodi, zoals Go-kart mode voor een sportievere rijervaring en Eco mode voor meer efficiëntie.
Prijs en conclusie
Een van de grootste nadelen van de nieuwe MINI is de hoge prijs. De elektrische versie met een kleinere batterij kost 35.990 euro, terwijl de volledig uitgeruste versie £42.000 kan kosten. Dit is een aanzienlijk bedrag voor een compacte auto, maar Watson benadrukt dat de MINI veel karakter heeft en een unieke rijervaring biedt.
"Het heeft tassen vol karakter en het maakt je hebberig," zegt Watson. Ondanks enkele gebreken en de hoge prijs, vindt hij de nieuwe elektrische MINI een charmante auto met veel karakter. Hij raadt aan om de auto op de shortlist te zetten voor potentiële kopers die op zoek zijn naar een unieke en leuke elektrische auto.
Voor wie op zoek is naar een compacte, stijlvolle en plezierige auto, is de nieuwe MINI zeker het overwegen waard. Zoals Matt Watson het treffend verwoordde: "Het heeft bags of character en dat is belangrijk, vooral in de huidige markt van saaie elektrische auto's."