EU voert importheffing van 9 procent in op Tesla's uit China
De Europese Commissie heeft een importheffing van 9 procent ingesteld op Tesla's die in China worden geproduceerd. Dit besluit volgt op eerdere verhogingen van importheffingen voor Chinese elektrische auto's.
De Europese Commissie heeft besloten om een importheffing van 9 procent in te voeren op Tesla's die in China worden vervaardigd. Dit besluit komt nadat Brussel in september een onderzoek had ingesteld naar elektrische auto's uit China, waarbij werd geconcludeerd dat er sprake was van oneerlijke overheidssubsidies. Tesla had verzocht om een uitzondering op deze heffing, met het argument dat het bedrijf minder profiteert van staatssteun dan Chinese autofabrikanten. Dit verzoek werd echter afgewezen.
Tesla produceert meer dan de helft van zijn voertuigen in de fabriek in Shanghai, waardoor deze heffing een aanzienlijke impact kan hebben op de prijzen van in China gemaakte Tesla's die naar Europa worden geëxporteerd. Naast Tesla zijn er ook aanpassingen doorgevoerd voor andere Chinese autofabrikanten, zoals BYD en Geely, waarbij de heffingen enigszins zijn verlaagd na het verstrekken van preciezere cijfers door de fabrikanten.
De nieuwe importheffingen zijn nog steeds voorlopig, aangezien de EU en China nog in gesprek zijn over mogelijke verlagingen van Chinese overheidssubsidies. Als er geen overeenstemming wordt bereikt, zullen de heffingen voor een periode van vijf jaar van kracht worden. China heeft al beroep aangetekend bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) tegen deze verhoging van de importtarieven, en de EU blijft de situatie nauwlettend volgen. De definitieve bevindingen van het onderzoek worden uiterlijk 30 oktober 2024 verwacht.