Canada voert 100 procent importheffing in op Chinese elektrische auto's
Canada gaat vanaf oktober een importheffing van 100 procent invoeren op elektrische voertuigen uit China. Daarnaast zullen heffingen van 25 procent worden toegepast op staal en aluminium uit hetzelfde land.
De Canadese premier Justin Trudeau kondigde de maatregelen aan als reactie op wat hij omschrijft als oneerlijke handelspraktijken van China. Volgens Trudeau probeert China de Canadese markt te overspoelen met goedkope elektrische voertuigen door gebruik te maken van oneerlijke subsidies en overproductie. De nieuwe tarieven zijn bedoeld om de Canadese auto-industrie te beschermen en de concurrentie met China eerlijker te maken.
Canada volgt hiermee het voorbeeld van de Verenigde Staten, die eerder al een 100 procent heffing op Chinese elektrische auto's invoerden. Ook de Europese Unie heeft de tarieven op elektrische voertuigen uit China verhoogd, hoewel de EU verschillende tarieven per merk hanteert. Terwijl sommige Chinese merken te maken krijgen met heffingen tot 36,3 procent, geldt voor Tesla's uit China een lager tarief van 9 procent.
De Canadese auto-industrie reageerde positief op de aankondiging van de nieuwe tarieven. Volgens een vertegenwoordiger van de sector helpen deze maatregelen om banen te redden en de toekomst van de industrie te waarborgen. China heeft nog niet officieel gereageerd op de aankondigingen van Canada.
De heffingen op staal en aluminium zullen vanaf 15 oktober van kracht zijn, terwijl de heffing op elektrische voertuigen vanaf 1 oktober geldt. Dit besluit komt op een moment waarop de import van elektrische voertuigen uit China naar Canada snel toeneemt, mede doordat Tesla voertuigen vanuit zijn fabriek in Shanghai naar Canada verscheept.