Chinese EV-producenten zoeken groeikansen in opkomende markten
Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV's) zien opkomende markten als een nieuw speelveld om de impact van handelstarieven te verminderen en winstgevend te blijven.
Door toenemende concurrentie in eigen land en handelsbarrières in de Verenigde Staten en Europa, richten Chinese EV-producenten hun pijlen steeds meer op opkomende markten in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië, zo stelt kredietbeoordelaar Moody’s in een recent rapport.
In 2023 steeg de verkoop van elektrische en hybride voertuigen in China met 38 procent naar bijna 9,5 miljoen eenheden, volgens cijfers van de China Association of Automobile Manufacturers (CAAM). Chinese merken waren goed voor 85 procent van deze verkoop. De sterke concurrentie op de binnenlandse markt heeft echter gezorgd voor dalende winstmarges. Hoewel de binnenlandse markt nog steeds van groot belang is, wordt internationale expansie steeds crucialer om schaalvoordelen te behalen en winstgevend te blijven, aldus Moody's.
De export van Chinese geëlektrificeerde voertuigen nam in 2023 met 77 procent toe tot 1,2 miljoen eenheden. De recente handelstarieven in de VS en EU vormen echter een hindernis. De VS en Canada voerden een tarief van 100 procent in, terwijl de EU in augustus 2024 de tarieven verhoogde tot 36,3 procent, wat de export naar deze markten bemoeilijkt.
Om de impact van deze tarieven te omzeilen, kijken Chinese EV-producenten nu naar opkomende markten zoals Brazilië, Thailand en de Verenigde Arabische Emiraten. In deze landen zijn in 2023 ongeveer 580 duizend elektrische voertuigen verkocht, wat neerkomt op zo'n 10 procent van de wereldwijde verkoop, exclusief China. In 2020 was dat aandeel nog slechts 2 procent, volgens het Internationale Energie Agentschap.
Moody’s concludeert dat Chinese EV-fabrikanten waarschijnlijk hun concurrentievoordeel zullen behouden vanwege de gunstige prijs-kwaliteitverhouding van hun voertuigen. Dit voordeel komt voort uit lagere productiekosten dankzij de grote schaal van productie en een goed ontwikkelde toeleveringsketen in China.