Eind van een tijdperk: AMG-GT moet cilinders inleveren
Kleinere motoren, elektrische hulp. In een tijd waarin dit de nieuwe standaard is hechten we extra veel waarde aan de grotere strijdwagens. Helaas verliest nu ook de AMG-GT de strijd tegen verduurzaming.
Het vlaggenschip van Mercedes AMG: de AMG-GT, moet helaas met de tijd mee. En dat is voor de petrolheads somber nieuws. Ook deze twin turbo V8 wordt vervangen voor een 2 liter vier cilinder met accupakket. En dat doet toch best een beetje pijn.
422pk en 500nm koppel, achterwielaandrijving, 4.6 seconden naar de 100 en een topsnelheid van 280 kilometer per uur. Dat zijn toch wel serieuze cijfers voor het instapmodel van de GT. Maar ondanks de indrukwekkende prestaties zal er toch een gat ontstaan in de beleving, en dat is natuurlijk het geluid van de brullende V8. Toch brengt het gemis van de V8 wel iets goeds mee. Zo is de nieuwe GT toch 200 kg lichter dan zijn voorgangers.
Kwa uiterlijk is de AMG-GT nog steeds een prachtige wagen. Ondanks dat de wagen vergelijkbare afmetingen heeft is er het één en ander veranderd. Zo is er een nieuw ontworpen voorbumper met grote lucht inlaten op gezet, verbeterde aerodynamica, smallere voor en achtervleugels en een extra gemodificeerde achterbumper met vier ronde uitlaatpijpen.
Gelukkig wordt er niet alleen maar afgenomen maar ook toegevoegd bij de nieuwe GT. Zo is de auto straks niet meer een simpele 2 zitter maar een echte 4 zitter. Een leuke toevoeging ondanks dat er waarschijnlijk niemand daadwerkelijk plaats kan nemen op de achterbank omdat er simpelweg niet genoeg ruimte is.
Toch is de AMG-GT 43 straks een stuk aantrekkelijker dan zijn V8 voorganger die nu zo'n schappelijke 298.901 euro kost. Hij mist ten slotte 4 cilinders... Al met al is de nieuwe GT een snelle prachtige wagen waar nog steeds menig mens zijn nek voor om zal draaien, mits je hem aan hoort komen.