Is de Ginetta Akula de ultieme supercar voor de purist?
Na een lange stilte komt de Britse autobouwer Ginetta eindelijk met de productieversie van de Akula, een supercar met een ouderwetse insteek. Waar veel fabrikanten overstappen op hybride of elektrische aandrijving, kiest Ginetta juist voor een grotere, atmosferische V8. De Akula belooft pure prestaties en exclusiviteit, met slechts 20 exemplaren in productie.
Ginetta, bekend om zijn lichtgewicht sportauto’s, heeft de Akula weer tot leven gebracht. Waar het model in 2019 nog met een 6.0-liter V8 werd aangekondigd, heeft de uiteindelijke productieversie een nog grotere 6.4-liter motor. Deze krachtbron levert 600 pk en 670 Nm aan koppel, wat indrukwekkende prestaties mogelijk maakt, zoals een acceleratie van 0 naar 96 km/u in slechts 2,9 seconden en een topsnelheid van 290 km/u.
De Ginetta Akula is in veel opzichten een supercar die tegen de stroom in gaat. Terwijl veel concurrenten kiezen voor turbo’s, hybrides of volledig elektrische aandrijving, blijft Ginetta trouw aan de atmosferische motor. De V8, die mogelijk verwant is aan de Chevrolet Corvette LS2-motor, is volledig vrij van turbo’s of andere opsmuk, en dat maakt het model juist zo bijzonder in het huidige auto-aanbod.
Dankzij het gebruik van koolstofvezel voor de monocoque en diverse carrosserieonderdelen, weegt de Akula slechts 1.190 kg. Dit lage gewicht zorgt voor wendbaarheid en maakt dat de auto indrukwekkende prestaties kan leveren zonder de noodzaak van extra aandrijvingstechnologieën.
Hoewel de Akula op het eerste gezicht een GT-achtige uitstraling heeft, is de auto allesbehalve praktisch voor dagelijks gebruik. Het interieur is vrijwel kaal, met alleen het essentiële aanwezig, zoals een race-stuur en een digitaal instrumentenpaneel dat rechtstreeks uit de racewereld lijkt te komen. De stoelen zijn weinig meer dan kussens tegen de monocoque, wat onderstreept dat comfort hier ondergeschikt is aan prestaties.
Toch beschikt de Akula over een ruime kofferbak van 473 liter, wat opvallend is voor een auto die zo puur op snelheid en rijervaring gericht is. Ginetta benadrukt echter dat de Akula meer thuis is op het circuit dan op de parkeerplaats van de supermarkt.
Met een productie van slechts 20 exemplaren is de Ginetta Akula niet alleen een zeldzaam model, maar ook een dure aangelegenheid. De prijs voor dit beestje begint bij £275.000, omgerekend ongeveer €325.550. Hoewel de vraag groot is, zijn er nog enkele bouwplaatsen beschikbaar. Ginetta heeft de vraagprijs overigens verlaagd van het eerder gecommuniceerde bedrag van £340.000.
Met zijn krachtige V8, lage gewicht en beperkte productieaantallen is de Ginetta Akula een unieke speler in de wereld van supercars. Deze auto is niet voor iedereen, maar wel voor de purist die een pure, rauwe rijervaring zoekt in een tijdperk waarin elektrificatie de boventoon voert.