Ford blijft V8-motoren produceren ondanks verschuivende emissiedoelen
Terwijl emissievrije deadlines wereldwijd steeds verschuiven, is Ford vastbesloten om de iconische V8 Mustang trouw te blijven aan zijn erfgoed. De Mustang blijft één van de weinige spierauto's op de markt die nog draait op een krachtige verbrandingsmotor.
Met veel fabrikanten die overstappen op elektrische voertuigen, is Ford niet van plan om zomaar afscheid te nemen van de klassieke V8-motor. "Zolang we onze V8 kunnen verkopen, zullen we dat blijven doen," zei Laurie Transou, de wereldwijde hoofdingenieur van de Ford Mustang, in een interview met het Australische Drive. Ford wil geen overhaaste beslissingen nemen zolang emissiewetten niet in beton gegoten zijn.
Ford wijst erop dat de opgelegde emissiedoelen, zoals die voor het volledig elektrificeren van auto's tegen 2030, vaak worden uitgesteld of heroverwogen. Dit heeft geleid tot terughoudendheid bij merken zoals General Motors en Volvo, die hun oorspronkelijke EV-plannen hebben aangepast. Totdat zulke regels definitief worden, blijft Ford zijn klanten voorzien van de geliefde V8-motor.
Ford blijft ook de handgeschakelde versnellingsbak aanbieden, zolang de vraag ernaar blijft bestaan. "Zolang onze klanten een handmatige transmissie willen, zullen we die blijven aanbieden," aldus Transou.
De vraag naar krachtige verbrandingsmotoren blijft groot, vooral voor modellen zoals de Mustang Dark Horse met een 5.0-liter V8 en de Mustang GTD, die met zijn 5.2-liter supercharged V8 en meer dan 800 pk indrukwekkende prestaties levert.
Ford is niet het enige merk dat vasthoudt aan traditie. Pagani blijft V12-motoren produceren en Bugatti is nog steeds voorstander van elektrificatie, maar wel in combinatie met hun V16-motoren.