De vernieuwde Audi e-tron GT: beter dan Porsche?
De Audi e-tron GT heeft nu de updates ontvangen die eerder bij de Porsche Taycan waren doorgevoerd, wat zorgt voor een spannende herlancering van deze elektrische sportwagen. Met een krachtiger motor en geavanceerd onderstel kan de e-tron GT zich stevig meten met zijn Porsche-broer
De vernieuwde e-tron GT heeft nu een grotere batterij en meer vermogen dan voorheen. De standaardversie biedt 590 pk, terwijl de RS-uitvoering 680 pk levert. Het topmodel, de RS e-tron GT Performance, beschikt zelfs over 925 pk bij gebruik van de launch control. Dit vermogen kan tijdelijk worden verhoogd naar 843 pk door de boostknop in te schakelen. Het opladen gebeurt razendsnel met een capaciteit van 320 kW, waardoor je de batterij in 18 minuten van 10% naar 80% kunt brengen.
Technisch gezien heeft de e-tron GT veel gemeen met de Taycan, maar Audi heeft enkele aanpassingen doorgevoerd. De e-tron GT krijgt standaard luchtvering, terwijl het actieve onderstel en vierwielbesturing als optionele, maar kostbare upgrades beschikbaar zijn. De actieve ophangingssystemen van Porsche zijn eveneens overgenomen, maar bij de Audi werkt dit systeem iets minder agressief dan bij de Taycan. Dit betekent dat de e-tron GT iets meer bewegingen doorlaat, wat sommige bestuurders als een voordeel kunnen zien.
Binnenin is de e-tron GT herkenbaar als een Audi met een strakke afwerking en een gebruiksvriendelijke interface. De voorstoelen zijn comfortabel, maar de ruimte op de achterbank is beperkt, vooral voor langere mensen. Ook de bagageruimte valt tegen voor een auto van deze omvang.
De prijs van de e-tron GT begint bij ongeveer €130.000, wat hoger ligt dan de basisversie van de Porsche Taycan. Voor de meest uitgebreide versie, de RS e-tron GT Performance, kun je rekenen op een startprijs van zo’n €165.000. Deze prijsstelling plaatst de e-tron GT in de hogere segmenten van de markt, maar biedt veel waar voor zijn geld met zijn verbeterde prestaties en geavanceerde technologie.