Maserati worstelt met dalende verkopen, Stellantis wijst naar marketing als boosdoener
Maserati zag in de eerste helft van 2024 zijn verkopen dramatisch dalen met meer dan 50 procent. Volgens Stellantis-CEO Carlos Tavares ligt het probleem niet bij de modellen, maar bij de marketingstrategie. Het iconische merk moet volgens hem beter klanten bereiken om de juiste boodschap over te brengen.
Maserati kampt momenteel met tegenvallende verkoopcijfers, waarbij de verkopen in de eerste helft van 2024 met 58 procent zijn gedaald. Waar het merk vorig jaar nog 15.300 auto’s verkocht, lag dat aantal in juni 2024 op slechts 6.500. Dit is een flinke klap voor het luxe Italiaanse automerk, dat zich probeert te herpositioneren in een competitieve markt.
Carlos Tavares, CEO van Stellantis, stelt dat de oorzaak van de daling voornamelijk te wijten is aan een gebrekkige marketingaanpak. "We hebben de juiste auto's en technologieën, zowel thermisch als volledig elektrisch," zegt Tavares. Hij benadrukt dat Maserati niet tekortschiet in kwaliteit of productaanbod, maar dat het merk moeite heeft om potentiële klanten te bereiken en te overtuigen van de waarde van hun voertuigen.
In 2023 suggereerde Tavares nog dat merken die geen winst maken, mogelijk zouden worden stopgezet, maar een verkoop van Maserati staat momenteel niet op de agenda. Toch is het duidelijk dat het bedrijf met een strategische uitdaging zit. Hoewel de modellen van Maserati technisch geavanceerd en luxe zijn, zijn de prijzen fors, wat potentiële klanten vaak naar alternatieven zoals Ferrari of Porsche doet kijken.
Stellantis is van plan om Maserati’s lineup te vernieuwen en uit te breiden, met als doel de verkoop te verbeteren. Nieuwe elektrische modellen staan op de planning, waaronder een volledig elektrische MC20 die in 2025 wordt verwacht. De vraag is echter of een verbeterde marketingstrategie voldoende is om Maserati weer op de kaart te zetten in een verzadigde markt vol sterke concurrenten.