Maserati kampt met lage verkoopcijfers, dit zegt de CEO
In de eerste helft van 2024 heeft Maserati maar 6500 auto's verkocht, een forse daling ten opzichte van de 15.300 verkochte auto's in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Carlos Tavares, CEO van Stellantis, ligt het probleem niet bij de kwaliteit van de auto's, maar bij de marketing. Maserati bereikt zijn potentiële klanten niet goed genoeg.
Onder Fiat Chrysler werd te weinig geïnvesteerd in merken als Maserati, Alfa Romeo en Lancia, wat leidde tot achterhaalde modellen zoals de Ghibli en Quattroporte. Nu investeert Stellantis in nieuwe modellen zoals de Grecale, de MC20 en de vernieuwde GranTurismo. Toch blijven de verkoopcijfers achter.
Tavares benadrukt dat de producten en technologie van Maserati goed zijn, maar dat het merk zijn doelgroep beter moet bereiken. Een verhoging van het marketingbudget is niet uitgesloten, gezien Maserati in de eerste zes maanden van 2024 al 82 miljoen euro verlies heeft geleden. De toekomst van Maserati staat ter discussie, hoewel Stellantis ontkent dat het merk verkocht zou worden. Nieuwe modellen, waaronder een elektrische MC20 en een opvolger van de Quattroporte, zijn gepland voor de komende jaren, maar de lancering van de elektrische Quattroporte is pas in 2028.