Geavanceerde rijhulpsystemen leiden bestuurders af tijdens autorijden
Een studie van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) laat zien dat bestuurders rijhulpsystemen, zoals Tesla's Autopilot en Volvo's Pilot Assist, manipuleren om zich bezig te houden met afleidende activiteiten. De systemen waarschuwen normaal gesproken wanneer bestuurders niet opletten, maar veel gebruikers hebben manieren gevonden om de technologie te omzeilen. Dit leidt tot meer multitasking achter het stuur, zoals het gebruik van een telefoon of eten tijdens het rijden.
Uit het onderzoek van de IIHS blijkt dat bestuurders snel leren hoe de waarschuwingen van rijhulpsystemen werken en deze vervolgens weten te omzeilen. In de studie werden 29 bestuurders van een Volvo S90 en 14 bestuurders van een Tesla Model 3 gevolgd om te zien hoe de systemen de aandacht van de bestuurder beïnvloeden. De resultaten tonen aan dat bestuurders met deze technologieën eerder geneigd zijn om afgeleid te raken dan zonder, vooral naarmate ze gewend raken aan de technologie.
Bij Volvo's Pilot Assist ontdekten onderzoekers dat bestuurders vaker visueel-handmatige taken, zoals het gebruiken van een telefoon of het eten van een broodje, uitvoerden terwijl het systeem ingeschakeld was. In de Tesla-groep nam het aantal waarschuwingen in de eerste maand met 26 procent toe, wat erop wijst dat bestuurders meer afgeleid waren naarmate ze vertrouwd raakten met het systeem. Ook bleek dat bestuurders na waarschuwingen snel weer hun handen van het stuur haalden zodra de waarschuwingen stopten, wat aangeeft dat ze de systemen misleiden om door te kunnen gaan met afleidende activiteiten.
Deze bevindingen laten volgens IIHS-president David Harkey zien dat gedeeltelijk geautomatiseerde rijsystemen strengere beveiligingen nodig hebben om misbruik te voorkomen. “Bestuurders passen hun gedrag aan om afgeleid te kunnen raken,” zegt Harkey, wat de noodzaak onderstreept voor betere bescherming tegen onveilig gebruik van deze systemen.
Bron: Carscoops