Dacia viert miljoenste LPG-auto en blijft inzetten op betaalbaar rijden
Dacia heeft zijn miljoenste auto met LPG-motor verkocht, een indrukwekkende mijlpaal sinds de introductie van de bifuel-motoren in 2010. Het merk blijft hiermee een van de weinige automakers die LPG-opties ‘af fabriek’ aanbiedt. Met lage brandstofkosten en een minimale meerprijs blijft dit een aantrekkelijk aanbod voor wie voordelig wil rijden.
Dacia biedt op alle modellen, van de Sandero tot de Duster, de Eco-G-motor aan die zowel op benzine als LPG rijdt. Deze motoren zijn populair: bijna 40 procent van de Dacia-klanten kiest voor deze optie. Het grote voordeel van LPG is de lagere brandstofprijs, die opweegt tegen de iets hogere motorrijtuigenbelasting. Hoewel die belasting in Nederland vanaf 2026 flink zal stijgen door het afschaffen van de G3-regeling, blijft LPG voorlopig een aantrekkelijke optie voor veel automobilisten.
Een van de zorgen over LPG, zoals de omvang van de gastank, wordt door Dacia slim opgelost: de tank wordt ingebouwd op de plek van het reservewiel, waardoor er geen bagageruimte verloren gaat. Bovendien biedt Dacia dezelfde garanties op LPG-modellen als op benzinemodellen, wat de betrouwbaarheid onderstreept. Met zijn combinatie van lage kosten en bewezen technologie is LPG een interessante optie voor wie goedkoop wil blijven rijden.