Europese autofabrikanten overwegen samenwerking
De Europese auto-industrie verkeert in roerige tijden. Dalende verkopen en druk op de elektrificatie dwingen fabrikanten tot het verkennen van nieuwe samenwerkingsvormen.
De Europese auto-industrie verkeert in roerige tijden. Dalende verkopen en druk op de elektrificatie dwingen fabrikanten tot het verkennen van nieuwe samenwerkingsvormen.
Volgens berichten van Il Sole 24 overwegen Stellantis, Renault en BMW een strategische alliantie om sterker te staan in de moeilijke marktomstandigheden. Hoewel het woord "fusie" vooralsnog te groot is, lijken de gesprekken over samenwerking tijdens de komende Autosalon van Parijs steeds serieuzer te worden. Deze mogelijke samenwerking komt op een moment waarop de verkoop van elektrische voertuigen niet verloopt zoals verwacht, terwijl de concurrentie uit China blijft toenemen.
De druk vanuit aandeelhouders wordt steeds groter, mede door de onzekere toekomst van de Europese automarkt. Voor de alliantie is Luca de Meo, CEO van Renault Group en voorzitter van de ACEA, een belangrijke kandidaat om de leiding te nemen. Ondertussen lijkt Carlos Tavares van Stellantis zich voor te bereiden op zijn pensioen.
Mocht de alliantie doorgaan, zou dit één van de grootste samenwerkingen in de auto-industrie worden, met een groot aantal merken onder dezelfde vlag, zoals Peugeot, Opel, Renault, BMW, en vele andere. Echter, een vraag die nog onbeantwoord blijft is of marktautoriteiten akkoord zullen gaan met een dergelijke gigantische samenwerking.