Plastic ramp: hoe autobanden ons milieu bedreigen
Uit recent onderzoek van het RIVM blijkt dat slijtende autobanden de grootste bron zijn van microplastics die in het milieu terechtkomen. Deze mini deeltjes plastic zijn schadelijk voor het milieu en breken nauwelijks af. Het RIVM stelt maatregelen voor om de uitstoot te verminderen, waaronder het ontwikkelen van betere autobanden en het zuiveren van afvoerwater langs wegen.
Microplastics zijn kleine deeltjes plastic, kleiner dan vijf millimeter, die steeds vaker in de natuur voorkomen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft vastgesteld dat slijtende autobanden verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk deel van deze vervuiling. Maar liefst 80% van de microplastics komt namelijk in de bodem terecht, terwijl de rest in lucht en water belandt, en dat is zorgwekkend.
Beeld: RIVM
Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, onderstreept dat het verminderen van plasticgebruik een belangrijke maatregel blijft. Toch is dat niet altijd de meest effectieve oplossing, omdat plastic in sommige gevallen minder belastend kan zijn dan alternatieven zoals papier of katoen. Het RIVM stelt daarom voor om naast bewust plasticgebruik ook technische oplossingen te verkennen, zoals het verbeteren van banden om slijtage te verminderen en het filteren van water dat via wegen wordt afgevoerd.
In Nederland wordt waterzuivering al toegepast rond stedelijke gebieden, maar langs wegen in landelijke regio’s is dit nog niet het geval. Volgens het RIVM kan verder onderzoek naar de haalbaarheid van dergelijke maatregelen helpen bij het bepalen van prioriteiten. Ook zouden strengere regels kunnen voorkomen dat plastic korrels, die in de industrie worden gebruikt, in de natuur terechtkomen tijdens productie of transport.
Al met al is het dus belangrijk om de slijtage van banden te verminderen. Dit is echter weer redelijk tegenstrijdig als je kijkt naar de EV-transitie, want hoe zwaarder de auto, des te meer bandenslijtage.