Minister Madlener: toekomst elektrisch rijden ziet er minder rooskleurig uit
De elektrificatie van het Nederlandse wagenpark zal de komende jaren vertragen, zo bevestigt minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat. Tijdens een debat in de Tweede Kamer legde hij uit dat de afschaffing van subsidies en belastingvoordelen voor EV's een directe invloed zal hebben op de snelheid van deze transitie. Hoewel de kosten van EV's naar verwachting zullen dalen, blijven de effecten van invoerheffingen op Chinese elektrische auto's en de beëindiging van fiscale voordelen merkbaar.
Minister Barry Madlener erkende dat het beleid van het kabinet-Schoof, dat onder andere de subsidies voor elektrische auto's en de korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB) afschaft, de aantrekkelijkheid van elektrisch rijden nogal vermindert. Momenteel betalen eigenaren van elektrische auto's geen wegenbelasting, maar vanaf 2026 wordt er geleidelijk een heffing ingevoerd: eerst met 75 procent korting, vervolgens 25 procent in 2027, om uiteindelijk in 2030 volledig te worden afgeschaft. Dit betekent dat elektrische auto’s steeds duurder zullen worden in gebruik.
Naast de aanpassing in belastingvoordelen spelen ook Europese maatregelen een rol in de vertraging. Door de recent ingevoerde invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s, die kunnen oplopen tot wel 45 procent, kunnen de kosten van elektrische voertuigen in Europa stijgen. Madlener merkt echter op dat ondanks deze obstakels de productiekosten van elektrische auto’s blijven dalen, met name door goedkopere batterijen en technologische vooruitgang. Hij blijft daarom optimistisch over de toekomst van elektrisch rijden, ook al zal de transitie langzamer verlopen dan eerder werd verwacht.
Opvallend is dat het nieuwe beleid ook de minister zelf treft. Madlener, eigenaar van een Tesla Model 3, verwacht in de toekomst ongeveer 800 euro per jaar aan wegenbelasting te betalen. Hij benadrukt echter dat elektrisch rijden nog steeds voordelig blijft, ondanks het afbouwen van subsidies en belastingvoordelen. "Het blijft aantrekkelijk om elektrisch te rijden," aldus de minister.
Bron: BNR