Niemand wilt meer een Taycan, Porsche gered door ICE
De wereldwijde verkopen van de Porsche Taycan zijn in de eerste negen maanden van 2024 met 50 procent gedaald. Terwijl de Taycan het nogal zwaar te verduren heeft, blijft de Cayenne juist de ster van het merk met een stijging van 21 procent. Ondanks enkele lichtpuntjes ziet Porsche haar totale verkoopcijfers met 7 procent dalen.
Porsche heeft bekendgemaakt dat de Taycan, het vlaggenschip van hun elektrische line-up, met maar liefst 50 procent is gedaald in verkopen. Van januari tot september zijn wereldwijd slechts 14.042 exemplaren verkocht. Dit is een van de redenen waarom de totale wereldwijde verkopen van Porsche met 7 procent zijn afgenomen.
De problemen strekken zich echter verder uit dan alleen de elektrische Taycan. De Panamera zag een verkoopdaling van 20 procent, en ook de Macan noteerde een daling van 20 procent met 55.000 verkochte exemplaren. Porsche wijst op het introduceren van vernieuwde modellen als een oorzaak voor de dalingen, evenals het stopzetten van de verkoop van de benzine-aangedreven Macan in Europa.
Detlev von Platen, verantwoordelijk voor verkoop en marketing bij Porsche, benadrukt dat het marktsentiment wereldwijd uitdagend blijft. Hij stelt echter dat Porsche zich in een robuuste positie bevindt dankzij een jong fris modellengamma en een goed uitgebalanceerde verkoopstructuur. Von Platen benadrukt de focus op "waarde-georiënteerde verkoop" als de sleutel voor de toekomst.
Regionale verkoopcijfers schetsen een zorgwekkend beeld, vooral in China, waar Porsche 29 procent minder auto's verkocht. In Noord-Amerika daalden de verkopen met 5 procent, wat volgens Porsche te wijten is aan een gespannen economische situatie in China en beperkte productiecapaciteit in Noord-Amerika.
Toch is er goed nieuws. De oersterke Cayenne blijft met 77.686 verkochte eenheden Porsche's bestverkopende model, met een stijging van 21 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook de 911 en de 718 Boxster en Cayman lieten groei zien, respectievelijk met 2 procent en 10 procent, ondanks dat de productie van de 718 volgend jaar zal stoppen.
Met de komst van elektrische opvolgers voor de 718 en de elektrische Macan lijkt Porsche zich voor te bereiden op een toekomst waarin de verkoop van elektrische voertuigen centraal zal staan. Toch zijn er in Stuttgart waarschijnlijk zorgen over de dalende interesse in EV's, wat ook concurrenten zoals Mercedes en BMW ondervinden, vooral in de cruciale Chinese markt. Gelukkig zijn er voorlopig nog oude betrouwbare ICE's om de dag te redden.