BMW vindt het irritant dat de nieuwe M5 'dik' wordt genoemd
De nieuwe BMW M5 is met zijn gewicht van 2.445 kilogram flink aangekomen door de toevoeging van hybride onderdelen, wat bij veel autoliefhebbers niet goed valt. Toch verdedigt BMW de keuze om de auto zwaarder te maken, met als doel de krachtige V8-motor te behouden. Volgens M-baas Frank van Meel merk je het extra gewicht niet tijdens het rijden.
Met zijn gewicht van 2.445 kilogram, ongeveer 400 kilo meer dan twee Mazda Miata’s in hun zwaarste configuratie, is de nieuwe BMW M5 aanzienlijk zwaarder dan zijn voorganger. De hybride onderdelen alleen al hebben bijna 410 kilo toegevoegd. Dit heeft op sociale media geleid tot kritiek van fans, die vrezen dat de M5 te log en minder wendbaar is geworden. Frank van Meel, hoofd van BMW’s M-divisie, begrijpt de zorgen maar vraagt liefhebbers om geduld en om de auto eerst zelf te ervaren voordat ze oordelen. "We hebben de auto zo ontworpen dat je het gewicht niet voelt," aldus van Meel.
De keuze voor een plug-in hybride aandrijflijn was noodzakelijk om de V8-motor voor nog een generatie te behouden, terwijl BMW aan de steeds strengere emissie-eisen moest voldoen, vooral in Europa. Het idee van een volledig elektrische M5 werd overwogen maar afgeschoten, omdat het volgens BMW niet de consistente prestaties zou leveren die M5-rijders verwachten. Voor nu is BMW tevreden met de combinatie van de 4,4-liter twin-turbo V8-motor en de elektromotor, overgenomen van de langzaam verkopende XM.
Van Meel haalt vergelijkingen aan met de introductie van het xDrive-systeem bij de vorige generatie M5, dat in eerste instantie ook werd bekritiseerd, maar uiteindelijk werd omarmd door de community. Volgens hem is het een kwestie van vertrouwen in de ingenieurs die de technologie hebben ontwikkeld. Uiteindelijk blijft elektrificatie een noodzakelijk kwaad om te voldoen aan regelgeving, en hoewel het gewicht hoog is, biedt de nieuwe M5 nog steeds de prestaties die men van het model verwacht.