Franse belastingplannen treffen autofabrikant Stellantis

De nieuwe Franse regering heeft vorige week een conceptbegroting gepresenteerd waarin bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljard euro extra belastingen moeten betalen. Deze maatregel zou Stellantis tientallen miljoenen euro's kosten, waarschuwde topman Carlos Tavares.
Stellantis, dat merken als Peugeot, Fiat en Chrysler onder zich heeft, staat voor een forse belastingverhoging als gevolg van de nieuwe Franse begroting. De plannen om de vennootschapsbelasting te verhogen, zijn bedoeld om de grote staatsschuld terug te dringen. Tavares benadrukte tijdens een interview dat deze verhoging de investeringen van het bedrijf op de middellange termijn zal schaden.
Tavares maakte duidelijk dat Stellantis de verhoging wel zou kunnen betalen, maar waarschuwde voor de gevolgen op de langere termijn. "We maken nu een keuze voor de korte termijn die nadelig zal uitpakken voor de middellange termijn," zei de ceo. Hij noemde geen exact bedrag, maar gaf aan dat de autofabrikant tientallen miljoenen euro's extra belasting moet afdragen.
Politieke druk in Italië
Naast de Franse belastingplannen, heeft Stellantis ook te maken met druk vanuit Italië. Premier Giorgia Meloni heeft zich altijd kritisch opgesteld tegen de fusie van Fiat-Chrysler en het Franse PSA-concern, wat volgens haar nadelig zou zijn voor de Italiaanse economie. Tavares voerde afgelopen week gesprekken met Italiaanse parlementariërs, waarin hij klaagde over de hoge energiekosten in Italië en pleitte voor meer aankoopsteun voor elektrische voertuigen.
Vice-premier Matteo Salvini gaf de ceo er echter flink van langs en riep op tot een onderzoek naar de subsidies die Stellantis in het verleden van de Italiaanse overheid heeft ontvangen. Bovendien is er voor 18 oktober een grote staking aangekondigd bij Stellantis-fabrieken in Italië, wat extra druk legt op het concern.
Uitbreiding van elektrische autoproductie vertraagd
Een bijkomend probleem voor Stellantis is de beslissing om de plannen voor de bouw van een fabriek voor batterijen voor elektrische auto’s in Italië en Duitsland tijdelijk op te schorten. Deze fabriek zou in samenwerking met Mercedes-Benz en Total worden gebouwd. De Italiaanse regering reageerde op deze beslissing door de eerder toegezegde subsidie in te trekken, wat de situatie voor Stellantis verder bemoeilijkt.