Innovatie bij Lotus: Chapman Bespoke moet automerk exclusiever maken

In categorie u vraagt wij draaien komt automerk Lotus met een nieuw concept. Het van oorsprong Britse automerk komt met Lotus Chapman Bespoke, dat met andere woorden betekent dat het klanten de mogelijkheid geeft om auto's uit het wagenpark van Lotus volledig te personaliseren. Van stoffen, tot badges en sierlijsten naar uw smaak. Het merk moet zo exclusiever overkomen bij het hogere segment klanten en zorgen voor hogere marges die op het maatwerk zitten.
De speciale service van Lotus Chapman Bespoke zal vanaf april 2024 worden gelanceerd in China. Vervolgens wordt het uitgerold in andere delen van de wereld.
Clive Chapman, zoon van Colin en directeur van Classic Team Lotus, zegt tegenover media: "Mijn ouders deelden samen een buitengewoon avontuur. Hun dynamische persoonlijkheden creëerden innovatieve ontwerpen waarvan de coureurs konden genieten. Nu kunnen de coureurs genieten van het creëren van hun eigen innovaties met Lotus Chapman Bespoke."
Qingfeng Feng, CEO van de Lotus Group zegt over de service: "Het verhaal van Lotus is het verhaal van een op maat gemaakte autofabrikant. De eerste auto's werden thuis met de hand getekend en gebouwd door Colin Chapman, en die geest leeft vandaag de dag nog steeds in ons voort."
De service kent drie niveaus. De eerste is Tailor-made. Eigenaren kunnen binnen deze service kiezen tussen een eigen combinatie van kleuren en ontwerpen, met eventueel persoonlijke accenten en details. Leuk als u uw initialen gestikt wil hebben in uw hoofdsteun. Toch enig!
Naast Tailor-made komt Lotus met wat zij 'Collection' noemt. Dat is een selectie gelimiteerde ontwerpen en oplages van auto's.
Met One-off gaat het automerk nog een stapje verder. Daarmee wordt een auto compleet, maar dan ook compleet uniek voor een klant gebouwd. Hierbij is bijna de gehele auto door de klant samen met Lotus samengesteld.