Ferrari onthult de F80: de ultieme 1200 pk opvolger van de LaFerrari
Ferrari heeft met de onthulling van de F80 weer een nieuw hoofdstuk geschreven in hun rijke geschiedenis van iconische supercars. Ter ere van hun 80-jarig bestaan, brengt Ferrari deze gloednieuwe hypercar op de markt. Met een indrukwekkende hybride V6 aandrijflijn, een vermogen van maar liefst 1.200 pk, en de nieuwste aerodynamische innovaties, heeft Ferrari de lat wederom hoger gelegd.
De Ferrari F80 is de spirituele opvolger van legendarische modellen zoals de F40, Enzo en LaFerrari. Hoewel deze voorgangers bekend stonden om hun V8- en V12-motoren, kiest Ferrari voor de F80 voor een 3,0-liter V6 turbo hybride motor. Deze motor, met een hoek van 120 graden, is gekoppeld aan een elektromotor en geïnspireerd op de technologie die Ferrari in de Formule 1 en hun Le Mans-winnende auto’s gebruikt. De verbrandingsmotor produceert op zichzelf al 900 pk, met nog eens 300 pk afkomstig van de elektromotoren op de vooras en de MGU-K. Dit brengt het totale vermogen op 1.200 pk, waarmee de F80 naar ongekende prestaties wordt gedreven.
De prestaties van de F80 zijn dan ook adembenemend. Van 0 naar 100 km/u doet de auto in slechts 2,15 seconden, en in minder dan zes seconden bereikt hij al 200 km/u. De topsnelheid is begrensd op 350 km/u. Wat betreft remprestaties heeft Ferrari de auto voorzien van nieuwe carbon-keramische remmen, ontwikkeld samen met Brembo, met een innovatief CCM-R Plus systeem dat beter bestand is tegen hitte en een langere levensduur heeft.
De F80 heeft niet alleen indrukwekkende prestaties, maar is ook uitgerust met geavanceerde technologie voor aerodynamica en gewichtsbesparing. De volledig uit koolstofvezel gemaakte carrosserie zorgt ervoor dat de auto, ondanks de toevoeging van vierwielaandrijving en hybride technologie, slechts 1.525 kg weegt. De F80 genereert tot wel 1.050 kg downforce bij snelheden van 250 km/u dankzij een geavanceerd aerodynamisch ontwerp, waarbij zowel de onderzijde van de auto als de actieve achterspoiler een cruciale rol spelen.
Het interieur van de F80 is ontworpen met de bestuurder als absolute focus. Ferrari overwoog zelfs een eenzitsconfiguratie, maar besloot uiteindelijk de passagiersstoel verder naar achteren te plaatsen om de cockpit compacter te maken. De bestuurder geniet van een uitzonderlijke rijpositie, terwijl de passagier iets minder beenruimte heeft, wat bijdraagt aan de sportieve opzet van de auto. Het interieur is verder minimalistisch vormgegeven met een digitaal display achter het stuur en traditionele fysieke knoppen voor de bediening, zonder afleiding van grote centrale schermen.
De productie van de Ferrari F80 is gelimiteerd tot slechts 799 exemplaren, waarvan alle slots al zijn vergeven. De prijs voor deze hypercar bedraagt 3,6 miljoen euro in Italië, exclusief belastingen. De F80 kan niet volledig elektrisch rijden, maar de hybride aandrijflijn is bedoeld om maximale prestaties te leveren, met regeneratieve functies om de batterij tijdens het rijden op te laden. Ferrari is vastbesloten om hun elektrische technologie verder te ontwikkelen, waarbij de F80 de eerste auto is met in-house geproduceerde elektromotoren en batterijen.
Met deze nieuwe hypercar zet Ferrari wederom een nieuwe standaard in de wereld van high-performance auto's. De F80 is niet alleen een toonbeeld van Ferrari’s toewijding aan innovatie en technologie, maar ook een eerbetoon aan hun motorsportgeschiedenis en een voorbode van wat de toekomst in petto heeft.