Porsche viert 25-jarig bestaan GT3 met nieuwe GT3
Om het 25-jarig bestaan van hun iconische GT3 te vieren, onthult Porsche de nieuwe 2025 911 GT3, de 992.2 generatie. Hoewel deze nieuwste versie slechts subtiele updates kent, behoudt de GT3 zijn rauwe kracht en mechanische perfectie. Met een ongekende balans tussen old-school verbrandingsmotoren en moderne technologie, blijft de GT3 een ultieme droom voor puristen.
De 2025 Porsche 911 GT3 zet de traditie voort met zijn bekende 4.0-liter, 502 pk sterke, 9.000 tpm natuurlijke aspiratie flat-six motor. Ondanks de strengere emissieregels weet Porsche deze krachtbron te behouden zonder concessies te doen aan de prestaties. Om dit mogelijk te maken, is de motor nu voorzien van twee benzinepartikelfilters en vier katalysatoren. Porsche heeft echter enkele upgrades doorgevoerd om het opwindende karakter van de motor te behouden. Met nieuwe nokkenassen afkomstig uit de GT3 RS, grotere gasklephuizen, vernieuwde oliekoelers en aangepaste cilinderkoppen, biedt de 2025 GT3 meer verfijning dan ooit tevoren.
De transmissieopties blijven ook trouw aan het verleden, met een keuze tussen een handgeschakelde zesbak en een 7-traps PDK-automaat. Voor handbak-liefhebbers heeft Porsche een kortere eindoverbrenging toegevoegd, waarmee ze een vaak gehoorde kritiek op de lange versnellingsbakverhoudingen van vorige GT3’s aanpakken.
Op het gebied van aerodynamica en wegligging heeft Porsche lessen uit de GT3 RS toegepast. De voorwielophanging is voorzien van aerodynamische ophangingsarmen, wat niet alleen de downforce vergroot, maar ook de remkoeling verbetert. De bevestigingspunten van de voorwielophanging zijn lager geplaatst om de duikneiging tijdens het remmen te verminderen. Verder is de diffuser achter en het motordeksel geoptimaliseerd om het evenwicht tussen de voor- en achterzijde te verbeteren. Ook de bredere luchtinlaten aan de voorkant dragen bij aan de algehele aerodynamische efficiëntie van de auto.
Een andere opvallende update is de nieuwe bandenmaat. De 2025 GT3 staat vooraan op 255/35ZR20-banden en achter op 315/30ZR21-banden, wat zorgt voor betere prestaties in natte omstandigheden. Voor wie nog meer grip op het circuit wil, zijn er optioneel speciaal ontworpen sportbanden beschikbaar. De standaard lichtgewicht wielen zijn vernieuwd en besparen 1,5 kilogram aan onafgeveerd gewicht.
Net zoals bij de RS-modellen is er nu ook een Weissach-pakket beschikbaar voor de GT3. Dit pakket biedt koolstofvezelonderdelen zoals een dak, stabilisatorstangen, ophangingscomponenten en spiegelkappen. Daarnaast geeft het Weissach-pakket de mogelijkheid om magnesium velgen te monteren voor verdere gewichtsbesparing.
Naast de standaard GT3 lanceert Porsche ook de Touring-versie van dit model. Deze uitvoering richt zich meer op een ingetogen uiterlijk door de grote achterspoiler te verwijderen. Met het Leichtbau-pakket kan de Touring profiteren van dezelfde koolstofvezelophanging en magnesium velgen, en ook een kortere versnellingspook uit de 911 S/T. Voor het eerst kan men de Touring ook configureren met achterstoelen, een optie die nog nooit eerder op een GT3 werd aangeboden.
Het interieur van de GT3 krijgt veel van dezelfde updates als de nieuwe 911 Carrera, maar behoudt een traditionele contactsleutel in plaats van een startknop. De nieuwe koolstofvezel kuipstoelen hebben opklapbare rugleuningen en zijn optioneel voorzien van stoelverwarming.
Met een drooggewicht van 1.419 kg is de nieuwe GT3 een lichtgewicht krachtpatser binnen het moderne high-performance segment. Dit lage gewicht, gecombineerd met de verbeterde aerodynamica en de verfijnde ophanging, belooft spectaculaire prestaties. De Amerikaanse prijzen beginnen bij 224.495 dollar, een forse stijging ten opzichte van de 171.500 dollar van het 2023-model, maar het blijft twijfelachtig of je er een kunt bemachtigen voor deze MSRP.