Kia introduceert revolutionaire Niro Tri-Fuel met hybride én LPG-technologie
Kia heeft in Italië een wel heel bijzondere nieuwe variant van de Niro onthuld: de Niro Tri-Fuel. Deze hybride crossover voegt een LPG-systeem toe aan de bekende benzine- en elektrische aandrijflijn, wat zorgt voor een indrukwekkende actieradius van maar liefst 1.600 kilometer. Daarmee biedt de Tri-Fuel een slimme oplossing voor mensen met range anxiety die lange afstanden willen rijden zonder veel te hoeven tanken.
De Kia Niro Tri-Fuel is uitgerust met een 1.6-liter viercilinder benzinemotor die 90 pk levert, gecombineerd met een elektromotor van 43 pk. Dit geeft de auto al een totaal systeemvermogen van 126 pk. Wat deze variant nou uniek maakt, is de toevoeging van een 40-liter LPG-tank, naast de reguliere benzinetank van 42 liter. Hierdoor kan de Tri-Fuel indrukwekkende afstanden afleggen voordat er weer getankt moet worden. Volgens Kia is dit de eerste hybride in zijn soort die ook op LPG kan rijden, een innovatie die vooralsnog eigenlijk alleen in Italië verkrijgbaar is.
Qua prestaties biedt de Tri-Fuel natuurlijk een lagere CO2-uitstoot, tot 6% minder dan de standaard hybride, en aanzienlijke kostenbesparingen op brandstof. Kia schat dat bestuurders tot wel 5.000 euro kunnen besparen op tankkosten in vergelijking met conventionele brandstoffen. De conversie naar LPG wordt verzorgd door BRC, een specialist op het gebied van gassystemen, en de auto behoudt de volledige fabrieksgarantie van Kia van zeven jaar of 150.000 kilometer.
Hoewel de Tri-Fuel op dit moment alleen in Italië wordt aangeboden, roept het concept vragen op of een dergelijke variant ook in andere markten, zoals Nederland, zou aanslaan. Met zijn uitgebreide rijbereik en kostenbesparende technologie biedt de Niro Tri-Fuel een interessante optie voor automobilisten die op zoek zijn naar een milieuvriendelijker alternatief zonder in te boeten op actieradius.