Volkswagen ziet winst kelderen door teruglopende verkopen in China
Volkswagen Group heeft in het derde kwartaal van 2024 een aanzienlijke winstdaling moeten incasseren. Door tegenvallende verkopen, vooral op de Chinese markt, daalde de kwartaalwinst met maar liefst 64 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze terugval heeft het concern ertoe aangezet stevige bezuinigingsmaatregelen te overwegen, met mogelijke gevolgen voor fabrieken en werknemers.
In het derde kwartaal verkocht Volkswagen wereldwijd 6,5 miljoen auto’s, een daling van 4 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2023. Dit cijfer komt vooral door de dalende vraag in China, waar de verkoop met 12 procent afnam. Deze markt is essentieel voor Volkswagen en het verlies aan populariteit daar zet de winst stevig onder druk. Ondanks de wereldwijde omzet van 78 miljard euro, die vrijwel gelijk bleef met vorig jaar, daalde de winst na belasting naar 1,6 miljard euro, fors minder dan de 4,3 miljard euro in het derde kwartaal van 2023.
Niet alleen de verkopen in China gaan slecht bij Volkswagen; ook in West-Europa bleef de afzet achter, met een daling van 1 procent. Noord- en Zuid-Amerika laten daarentegen groei zien, met stijgingen van respectievelijk 4 en 16 procent. Positief is dat Volkswagen in West-Europa een toename van 27 procent aan nieuwe orders zag. Desondanks zetten de algehele resultaten het concern aan tot bezuinigingen.
In reactie op de tegenvallende cijfers heeft Volkswagen bezuinigingsmaatregelen aangekondigd, waaronder mogelijke sluiting van drie fabrieken in Duitsland. Dit zou kunnen leiden tot duizenden ontslagen. Ondernemingsraad en vakbonden roepen echter om loonsverhogingen van 7 procent en vrezen de impact van massale ontslagen. Financieel directeur Arno Antlitz benadrukt de noodzaak van de bezuinigingen om de winstgevendheid op peil te houden.
De komende maanden zal Volkswagen naar verwachting verder onderhandelen met de vakbonden over de geplande maatregelen. Het doel blijft om zonder al te grote schade door de huidige periode van teruglopende verkopen en dalende winsten te komen, in de hoop dat de vraag zich spoedig herstelt, vooral in China.