Lotus wijzigt EV-plannen en focust op hybride auto's
Lotus stapt af van het plan om vanaf 2028 volledig elektrisch te zijn. Het Britse automerk, onderdeel van het Chinese Geely, kondigt aan ook plug-in hybrides te ontwikkelen met de nieuwe 'Super Hybrid'-technologie. Dit besluit komt na herziening van de vraag naar luxe elektrische voertuigen.
Lotus-topman Feng Qingfeng liet tijdens de Guangzhou Motor Show weten dat de fabrikant zijn strategie aanpast. Naast de volledig elektrische modellen, zoals de Eletre en Emeya, ontwikkelt Lotus nu krachtige plug-in hybrides. De 'Super Hybrid'-technologie combineert een verbrandingsmotor met een elektromotor en een 900-volt systeem, wat ultrasnel opladen en een actieradius van meer dan 1.000 kilometer belooft. Deze technologie is in eerste instantie bedoeld voor de Chinese markt.
Het eerdere plan om volledig over te stappen op elektrische auto's blijkt minder haalbaar, mede door de beperkte vraag naar luxe EV’s met een hoog prijskaartje. Moederbedrijf Geely ziet in dat een divers aanbod noodzakelijk is om op lange termijn winstgevend te blijven. Lotus volgt hiermee het voorbeeld van merken zoals Porsche, BMW, en Ferrari, die hybride technologie omarmen als tussenstap naar elektrificatie.
Hoewel Lotus nog geen specifieke modellen met de hybride aandrijflijn heeft bevestigd, ligt het voor de hand dat de technologie kan worden toegepast op bestaande elektrische modellen zoals de Eletre en Emeya. Een slimme keuze, gezien de hybride oplossingen wereldwijd populairder lijken te worden dan volledig elektrische alternatieven.
Met deze herziening sluit Lotus zich aan bij andere fabrikanten, zoals Bentley, die eveneens hun elektrische plannen hebben bijgesteld om hybride technologie in te zetten als brug naar een duurzamere toekomst.