Tesla Cybertruck houdt niet van magneten
De Tesla Cybertruck, al omstreden door eerdere gebreken, blijkt nu een beetje allergisch te zijn voor roest en corrosie door magneten. Eigenaren die reclamemagneten op hun voertuigen gebruikten, ontdekten tot hun schrik beschadigingen aan de roestvrijstalen carrosserie.
Gebruikers van de Tesla Cybertruck hebben op het Cybertruck Owners Club-forum melding gemaakt van ernstige roest- en corrosieproblemen nadat ze magneten op hun voertuigen hadden geplaatst. Een eigenaar, die onder de naam “cybertooth” schrijft, deelde foto’s van schade en schreef: “Ik verwijderde de magneten na een maand en mijn hart zonk... roest en corrosie.” Hoewel de schade deels kon worden verwijderd, bleef er duidelijke pitting zichtbaar op het oppervlak.
Het probleem lijkt te ontstaan door elektrolyse, waarbij verschillende metalen in contact met vocht roesten en corroderen. Zelfs een dunne beschermlaag tussen magneet en carrosserie biedt onvoldoende bescherming. Andere eigenaren hebben soortgelijke ervaringen gedeeld, waarbij schade vaak werd verergerd door vuil en water dat zich tussen de magneet en het staal ophoopte.
De Cybertruck heeft al vaker kritiek gekregen vanwege problemen met duurzaamheid. Naast deze nieuwe kwestie met magneten hebben eerdere gebruikers gemeld dat wraps en stickers eveneens schade aan de carrosserie veroorzaken. Dit is een tegenvaller voor zakelijke gebruikers die hun voertuigen als mobiele reclame wilden inzetten. Het is ook een teleurstelling voor Tesla, dat de Cybertruck presenteert als een robuust en veelzijdig werkvoertuig.
In tegenstelling tot de DMC DeLorean, een roestvrijstalen voertuig uit de jaren ’80 dat deze problemen niet had, lijkt de Cybertruck kwetsbaarder. Hoewel Tesla heeft geprobeerd de Cybertruck innovatief en futuristisch te maken, blijken praktische gebreken steeds weer naar voren te komen.