Volkswagen neemt afscheid van omstreden fabriek in China

Volkswagen neemt afscheid van zijn fabriek in de Chinese regio Xinjiang, een locatie die al jaren onder vuur ligt vanwege de behandeling van de Oeigoeren. De fabriek is verkocht aan het staatsbedrijf Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification, waarmee Volkswagen afstand neemt van deze beladen kwestie. Het besluit komt niet alleen door ethische overwegingen, maar natuurlijk ook door economische motieven.
De fabriek in Xinjiang, geopend in 2013, werd oorspronkelijk gebruikt voor de productie van goedkope benzineauto’s. Sinds 2019 is er echter niets meer geproduceerd, mede door de snelle opkomst van elektrische voertuigen in China. De activiteiten stonden al stil, maar het was vooral de beschuldiging van dwangarbeid door Oeigoeren die de fabriek tot een controversiële locatie maakte. Volkswagen heeft altijd ontkend op de hoogte te zijn geweest van deze praktijken, maar de fabriek bleef een punt van kritiek.
Met de verkoop aan een Chinees staatsbedrijf heeft Volkswagen nu definitief zijn handen van de fabriek afgetrokken. Hoewel de nieuwe eigenaar waarschijnlijk minder aandacht zal schenken aan de mensenrechtenkwestie, kan Volkswagen zich nu beter richten op zijn toekomstplannen zonder deze last op zijn schouders.
Naast de ethische controverse speelde ook een economische overweging een belangrijke rol bij de beslissing. De Xinjiang-fabriek is niet meer van strategisch belang in een markt die steeds meer overstapt op elektrische voertuigen. Daarnaast kampt Volkswagen wereldwijd met financiële uitdagingen, waaronder stijgende kosten en teruglopende verkopen in belangrijke markten zoals China.
De verkoop van de fabriek komt in een periode waarin Volkswagen zijn activiteiten grondig herziet. Het concern overweegt zelfs fabrieksluitingen in Duitsland en verdere kostenbesparingen om financieel overeind te blijven. CEO Thomas Schäfer hintte eerder al op mogelijke ontslagen en sluitingen om de winstgevendheid te herstellen.
Tegelijkertijd versterkt Volkswagen zijn samenwerking met het Chinese SAIC. Het plan is om tegen 2030 maar liefst 18 nieuwe modellen te introduceren, waarvan de eerste elektrische voertuigen al in 2026 worden verwacht. Deze strategie moet Volkswagen helpen om in de snel veranderende Chinese automarkt een relevant speler te blijven.