Opnieuw stilstand voor Fiat 500e en Maserati-productie door lage vraag EV's
De productie van de Fiat 500e wordt opnieuw stilgelegd, ditmaal voor meer dan een maand. De Mirafiori-fabriek in Turijn kampt met tegenvallende vraag naar elektrische auto’s, waardoor ook Maserati-modellen zoals de GranTurismo en GranCabrio tijdelijk van de band verdwijnen. Het probleem illustreert de bredere uitdagingen waar Stellantis mee te maken heeft in een veranderende automarkt.
Vanaf 2 december stopt Stellantis de productie in de Mirafiori-fabriek, een maatregel die duurt tot 5 januari 2025. Het is niet de eerste keer dat de Italiaanse productielocatie wordt stilgelegd vanwege zwakke verkoopcijfers. De Fiat 500e, goed voor een groot deel van de productie, kampt met een afnemende interesse in elektrische stadsauto’s in Europa. Maserati ondervindt een soortgelijk probleem, met lage verkopen van luxe modellen in markten zoals de VS en China.
Volgens Stellantis is de situatie deels te wijten aan de dalende verkoop van elektrische auto’s in Europa, waar het segment van kleine EV’s in de eerste tien maanden van 2024 met meer dan de helft kromp ten opzichte van vorig jaar. Door de stillegging is er bezorgdheid over banenverlies in de regio, aangezien Mirafiori voornamelijk elektrische auto’s produceert en dit jaar al meerdere pauzes in de productie heeft gekend.
Stellantis werkt aan een plan om de Fiat 500 nieuw leven in te blazen met een hybride variant, die in 2026 op de markt moet komen. Deze nieuwe versie zal in dezelfde fabriek in Turijn worden gebouwd. Ondertussen blijft de oudere generatie Fiat 500 met benzinemotoren in bepaalde regio’s te koop, waaronder een sportieve Abarth-variant die nog altijd populair is.
Stellantis is niet de enige autofabrikant die moeite heeft om de veranderende marktomstandigheden bij te benen. Ook in Duitsland zien bedrijven zoals Volkswagen en Ford zich genoodzaakt om productie terug te schroeven en personeel te ontslaan. Dit alles staat in contrast met de doelstelling van de Italiaanse premier Giorgia Meloni om tegen 2030 de autoproductie in Italië te verhogen naar een miljoen voertuigen per jaar.
Hoewel delen van de Mirafiori-fabriek actief blijven, zoals de administratieve en onderzoeksafdelingen, wordt duidelijk dat Stellantis extra steun van de overheid nodig heeft om de gevolgen van de stillegging en het verlies aan arbeidsplaatsen te beperken. Ondertussen blijft de automaker zoeken naar oplossingen om zijn activiteiten te verduurzamen en competitief te blijven in een uitdagende markt.