Volkswagen-topman spreekt zich uit tegen vakbondsvoorstel
Volkswagen kampt met een moeilijke periode. Topman Oliver Blume heeft tijdens een bijeenkomst in Wolfsburg laten weten dat de bezuinigingsvoorstellen van de vakbonden niet ver genoeg gaan. Terwijl het bedrijf worstelt met stijgende kosten en dalende vraag naar elektrische voertuigen, zoekt het management naar drastische maatregelen om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen.
De voorstellen van de vakbonden omvatten een pakket van 1,5 miljard euro aan bezuinigingen, waaronder lagere dividenduitkeringen en het overdragen van loonsverhogingen naar een fonds om mogelijke ontslagen en arbeidstijdverkortingen te bekostigen. Dit voorstel werd echter afgewezen door het management, dat zich zorgen maakt over de veranderende marktomstandigheden en de groeiende concurrentie. "We leven niet in een droomwereld," zei Blume, die benadrukte dat het bedrijf gedwongen wordt moeilijke keuzes te maken in een snel veranderende omgeving.
De spanning tussen het management en de vakbonden is duidelijk. Ongeveer 100.000 werknemers hebben deelgenomen aan stakingen om druk uit te oefenen op de bestuursleden, die dreigen met loonsverlagingen van 10 procent en zelfs fabriekssluitingen. Vakbondsvrouw Daniela Cavallo drong erop aan dat beide partijen voor kerst een compromis zouden moeten vinden, zelfs als dat betekent dat er concessies moeten worden gedaan.
De situatie wordt verder bemoeilijkt door de invloed van werknemersvertegenwoordigers in de raad van commissarissen van Volkswagen, die de helft van de zetels bezetten. Dit maakt het voor het management moeilijker om pijnlijke beslissingen door te voeren. Minister van Arbeid Hubertus Heil heeft zich inmiddels ook gemengd in de discussie, met de oproep om een oplossing te vinden zonder gedwongen ontslagen.
Volkswagen is niet het enige bedrijf dat in de problemen zit. De Duitse auto-industrie verkeert in een sombere periode, met dalende verkopen en toenemende druk vanuit de markt. De komende maanden zullen bepalend zijn voor de toekomst van zowel Volkswagen als de bredere sector.