De Brabus C 63 730 perst 730 pk uit een viercilinder
De nieuwe Mercedes-AMG C 63 heeft de autowereld verdeeld. Waar sommigen de innovatieve nieuwe 4-cilinder aandrijflijn waarderen, zijn anderen nog emotioneel over het afscheid van de brullende V8. Brabus komt met een oplossing: een upgrade naar 730 pk en een opvallend uiterlijk. Hiermee hoopt Brabus de status van de sportsedan te herstellen.
De Brabus C 63 730 bouwt voort op de standaard Mercedes-AMG C 63, die al 680 pk levert met zijn viercilinder plug-in hybride aandrijflijn. Dankzij de Brabus PowerXtra B20E-730 upgrade stijgt het vermogen naar 730 pk en het koppel naar 645 Nm. Dit resulteert in een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,2 seconden en een begrensde topsnelheid van 280 km/u. Hoewel indrukwekkend, blijven de prestaties deels beperkt door het gewicht van de auto en de hybride technologie.
Ook qua design is er werk verricht. De Brabus C 63 730 oogt voor Brabus begrippen enigszins ingetogen maar is wel voorzien van enkele opvallende details. Zo heeft de Brabus C 63 verstelbare veren, adaptieve dempers en 21-inch Brabus Monoblock Z-velgen. De vier sportuitlaten van 90 millimeter geven de auto een sportief uiterlijk, terwijl subtiele interieurupgrades zoals verlichte instaplijsten de luxe uitstraling versterken.
Toch blijven er kanttekeningen. Ondanks de indrukwekkende prestaties en de Brabus-look, blijft het gewicht van 2.150 kilo een aandachtspunt. Ook ligt er onder de kap nog steeds een viercilinder die voor de echte AMG-fanaat moeilijk te verteren is. Met een prijskaartje van ruim 197.000 euro, exclusief BPM, is deze Brabus-versie vooral interessant voor wie waarde hecht aan exclusiviteit en een grote hoeveelheid pk's.