Brabus pakt AMG GT aan: meer vermogen, minder gewicht
Brabus heeft de Mercedes-AMG GT onder handen genomen en het resultaat is de indrukwekkende Brabus GT 750. Met 750 pk onder de kap, een lager gewicht en een agressievere uitstraling biedt deze Brabus een aantrekkelijk alternatief voor klanten die net iets meer willen dan de standaard AMG GT. Opvallend genoeg blijft het vermogen van de Brabus net onder dat van de standaard hybride E Performance-variant.
750 pk en een lichtgewicht ontwerp
De Brabus GT 750 is gebaseerd op de AMG GT 63 met een 4.0-liter V8-motor. Dankzij het B40S-750-pakket, bestaande uit grotere turbo’s en een nieuwe ECU-programmering, stijgt het vermogen naar 750 pk en 900 Nm koppel. Hiermee accelereert de auto in slechts 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Ondanks deze prestaties blijft de topsnelheid beperkt tot 315 km/u, waarschijnlijk vanwege beperkingen in banden of koeling.
Een belangrijk voordeel van de Brabus GT 750 is het lagere gewicht in vergelijking met de hybride AMG GT 63 E Performance. Deze laatste weegt ruim twee ton, terwijl de Brabus-variant 'slechts' 1.850 kg weegt. Hierdoor is de Brabus niet alleen sneller, maar ook wendbaarder in bochten.
Aerodynamica en design
Brabus heeft de AMG GT verder verfijnd met aerodynamische aanpassingen, waaronder een voor- en achterspoiler en een diffuser, allemaal gemaakt van hoogwaardig koolstofvezel. Dit materiaal wordt door Brabus zelf geproduceerd en ziet er niet alleen gaaf uit maar is ook een functionele verbetering. Klanten kunnen kiezen uit glanzende, matte of op maat gespoten afwerkingen. Ook de grille is subtiel aangepast met de toevoeging van carbon zijstukken.
Het uitlaatsysteem is vervangen door een roestvrijstalen variant met vier ronde uitlaateindstukken. Dit systeem biedt actieve geluidscontrole, variërend van een bescheiden “Coming Home”-modus tot een krachtige V8-roffel. De kleppen die op de uitlaten zitten zullen er in ieder geval voor zorgen dat iedereen in de straat weet dat je thuis bent gekomen.
Wielen en interieur
De Brabus Monoblock Z “Platinum Edition”-wielen, met 20 inch voor en 21 inch achter, geven de auto een nog sportiever karakter. Als de bestuurder verlangt naar nog meer dynamiek kan de auto tot 25 millimeter worden verlaagd met Brabus-sportveren. Binnenin biedt Brabus exclusieve personalisatiemogelijkheden, zoals carbon pedalen, verlichte instaplijsten en volledig op maat gemaakte leren interieurs.
Prijs en beschikbaarheid
Met een prijskaartje van ongeveer €317.000 biedt de Brabus GT 750 een combinatie van luxe, prestaties en exclusiviteit. Voor wie nóg meer vermogen zoekt, biedt Brabus alternatieven zoals de SL Shooting Brake met 1.000 pk. Maar met 750 pk en een pure V8 blijft deze AMG GT voor velen de ultieme keuze.