Nieuwe BMW M3 voor het eerst óók elektrisch

Duitse autofabrikant BMW laat alvast een voorproefje zien van de volgende generatie M3. Naast de gloednieuwe volledig elektrische sedan, die mogelijk de naam iM3 krijgt, blijft ook een versie met verbrandingsmotor beschikbaar. Zo probeert BMW ieder tevreden te houden.
BMW heeft in een ons voorproefje gegeven van de nieuwe generatie M3, en daarbij is er sprake van een primeur: de volgende M3 wordt een unieke mix van heden en toekomst. Voor het eerst zal er een volledig elektrische M3 op de markt komen, gebaseerd op de Neue Klasse-architectuur. Maar de prestaties liegen er niet om: met vier elektromotoren en mogelijk een vermogen van meer dan 1.000 pk kan het niet bestempeld worden als kinderspel. Of je bij het intrappen van het gaspedaal de volledige 750 kilometer af kan leggen dat BMW beweert, is dan het tweede. BMW mikt op baanbrekende technologie zoals geavanceerde torque vectoring en een 800-volt-systeem, waarmee snelladen van 10 tot 80 procent in slechts 20 minuten mogelijk is. omgerekend is dat zo'n 300 kilometer wat in 10 minuten wordt bijgeladen, lang niet verkeerd! Dat zal wel een aardig kostenplaatje met zich meebrengen, gezien onlangs bekend werd dat elektrisch laden duurder is momenteel dan op benzine rijden. De elektrische M3 zal zich niet alleen qua techniek, maar ook visueel nog dikker moeten gaan ogen met bredere wielkasten en sportieve lijnen, die sterk geïnspireerd zijn door het Neue Klasse-concept.
Voor de de wat mindere liefhebbers van elektrische auto's: niet getreurd! Voor de traditionele rijders komt er ook een M3 met verbrandingsmotor. Deze versie behoudt waarschijnlijk de zes-in-lijn-motor, waarmee BMW een van zijn best presterende benzinemotoren in stand houdt. Beide versies delen dezelfde designtaal, wat betekent dat ze optisch nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn, maar technisch gezien compleet verschillende werelden vertegenwoordigen.
BMW benadrukt dat de Neue Klasse niet alleen voor elektrische voertuigen bedoeld is. De innovatieve architectuur combineert baanbrekende batterijtechnologie – waarbij cellen direct in de carrosserie worden geïntegreerd – met toekomstgerichte software. De nieuwe iDrive-interface biedt onder andere een panoramisch head-up-display en een compleet nieuwe gebruikerservaring, ondersteund door centrale rekenmodules die autonoom rijden en KI-gestuurde functies mogelijk maken.
Hoewel BMW nog geen exacte lanceerdatum heeft gegeven, wordt verwacht dat de nieuwe M3 – zowel elektrisch als met verbrandingsmotor – tegen 2028 op de markt verschijnt. Speculeren over de prijs is daarmee al reeds begonnen, waarbij we kunnen verwachten dat deze rond de 46.000 euro moeten gaan kosten voor de instapmodellen. Tot die tijd kunnen fans de ontwikkeling van dit iconische model volgen via teasers en officiële updates van BMW.