Tesla's Cybercab: geen stuur of pedalen, wel gamecontroller
Tesla’s Cybercab, de volledig autonome robotaxi zonder stuur of pedalen, blijft voor verbazing zorgen. Onlangs werd onthuld dat de futuristische auto, die momenteel te zien is in het Petersen Automotive Museum, bestuurd kan worden met niets minder dan een gamecontroller. Hoe ver is Tesla nou werkelijk in de ontwikkeling van zijn eerste robotaxi?
Bij de onthulling van de Cybercab in oktober werd de wereld geïntroduceerd aan een auto zonder enige traditionele bestuurdersbediening. In plaats daarvan is de Cybercab ontworpen om volledig autonoom te rijden. Maar beelden van de auto in het Petersen Museum tonen iets bijzonders: iemand die de auto bestuurt met een controller, vergelijkbaar met een Xbox-controller. Deze bedient zowel het sturen als de acceleratie en remmen van de auto.
De controller wordt met een kabel aangesloten op de auto, maar bronnen geven aan dat de Cybercab ook draadloos bestuurd kan worden. Het zou wat zijn als deze futuristische taxi alleen bedraad kan worden bestuurd. De controller zou vooral nuttig zijn voor momenten waarop de auto niet zelfstandig verder kan, zoals in gebouwen of andere complexe situaties.
View this post on Instagram
Hoewel Tesla de Cybercab als volledig autonome robotaxi presenteert, zal de auto in de beginfase nog wel afhankelijk zijn van menselijke operators. Net als andere bedrijven in de sector, zoals Waymo, is het aannemelijk dat Tesla een netwerk van teleoperators gaat opzetten. Deze operators kunnen op afstand ingrijpen wanneer de software van de Cybercab een probleem niet zelfstandig kan oplossen.
De noodzaak voor een menselijke operator werd ook duidelijk bij de aankomst van de Cybercab in het museum. De auto werd handmatig via een controller een helling op gemanoeuvreerd. Dit roept vragen op over de huidige staat van Tesla’s autonome technologie en hoe snel de Cybercab klaar zal zijn voor openbaar gebruik.
Hoewel Tesla ambitieus is met zijn plannen, zijn er nog veel obstakels te overwinnen voordat de Cybercab op de markt kan komen. Onder andere de Federal Motor Vehicle Safety Standards vereisen nog aanpassingen om voertuigen zonder stuur of pedalen goed te keuren. Daarnaast moet Tesla bepalen waar de robotaxi als eerste zal worden geïntroduceerd. Texas lijkt een logische keuze vanwege de beperkte regelgeving rondom autonome voertuigen. In Europa zullen we nog even moeten wachten omdat de regelgeving hier het niet zo heeft op volledig autonoom rijden.
Tesla is van plan de Cybercab niet alleen in te zetten als robotaxi, maar deze ook beschikbaar te maken voor particulieren. Dit roept vragen op over hoe consumenten om moeten gaan met situaties waarin handmatige controle vereist is. Moeten bestuurders hun eigen Tesla-controller bij de hand houden voor noodgevallen? En hoe zal de markt reageren op deze unieke benadering? Wij raden aan om toch even een paar uurtjes Gran Turismo te spelen.