Autorijden in 2025: hogere kosten, nieuwe regels en een beetje goed nieuws
Leuker kunnen we het niet maken, wel duurder. 2025 brengt flink wat veranderingen voor autobezitters met zich mee, en helaas betekent dat voor de meesten vooral meer kosten. Van aangepaste belastingen tot stijgende brandstofprijzen, de nieuwe regels hebben invloed op zowel elektrisch rijden als traditionele brandstofauto's. Toch is er een klein lichtpuntje aan het eind van de tunnel: op sommige wegen mag je weer 130 km/u rijden!
Wegenbelasting en bpm voor EV’s en PHEV’s
De grootste veranderingen zijn te vinden in de belastingen. Elektrische auto’s verliezen hun vrijstelling van wegenbelasting en betalen vanaf 2025 25 procent van de normale MRB-tarieven. Plug-in hybrides gaan 75 procent betalen. Ook komt er bpm voor EV’s: een eenmalige bijdrage van 667 euro. Automerken hebben echter aangegeven dit bedrag vaak te compenseren.
Subsidie op elektrisch rijden verdwijnt
Een harde klap voor de transitie naar elektrisch rijden: de aanschafsubsidie voor nieuwe en tweedehands elektrische auto’s (SEPP) verdwijnt. Dit betekent dat kopers respectievelijk 2950 euro en 2000 euro mislopen. Bovendien is 2025 het laatste jaar waarin een lagere bijtelling geldt voor elektrische auto’s. Vanaf 2026 geldt voor alle EV’s een bijtelling van 22 procent.
Tanken en opladen wordt duurder
Niet alleen elektrisch rijden wordt duurder: ook tanken blijft een uitdaging. Hoewel accijnzen gelijk blijven, wordt verwacht dat brandstofprijzen stijgen door geopolitieke onzekerheden en een zwakke euro. Laadtarieven bij openbare laadpalen gaan gemiddeld met 7 cent per kWh omhoog door hogere belastingen voor laadpaalexploitanten.
Verkeersboetes omhoog
Boetes voor verkeersovertredingen stijgen in 2025 met gemiddeld 3,2 procent. Handheld bellen in de auto kost bijvoorbeeld 430 euro. Daarnaast worden focusflitsers geïntroduceerd om beter te handhaven op afleiding achter het stuur.
Milieuzones en bpm op bedrijfswagens
Milieuzones voor zwaar vervoer worden in meerdere steden aangescherpt, wat vooral voor ondernemers een uitdaging wordt. Daarnaast verdwijnen de bpm-vrijstellingen voor bestelwagens. Een dieselbusje aanschaffen wordt fors duurder, met bpm-bedragen van meer dan 11.000 euro voor een nieuwe bedrijfswagen zoals een VW Caddy.
Positief: harder rijden en meer EV-keuze
Er is ook goed nieuws: op enkele snelwegen mag je vanaf 2025 weer 130 km/u rijden. Daarnaast komen er meer betaalbare elektrische modellen op de markt. Nieuwe stadsauto’s en een toenemend aanbod van tweedehands EV’s, zoals Tesla Model 3’s onder de 15.000 euro, maken elektrisch rijden toegankelijker.
Eindstand
2025 brengt dus ingrijpende veranderingen voor autobezitters, met stijgende kosten en nieuwe regels. Of je nu elektrisch rijdt of een brandstofauto hebt, het loont om je verzekering te controleren en slimme keuzes te maken bij tanken. Toch zou het fijn zijn als autorijden een keer goedkoper zou worden, vinden jullie niet?