Grote steden willen meer flitsers plaatsen
Nederlandse steden willen eigen zeggenschap over hun flitsbeleid. Momenteel is het OM verantwoordelijk voor waar flitsers worden geplaatst, grote Nederlandse steden willen hier graag zelf over bepalen. In Vlaanderen is dit al het geval, gemeenten bepalen hier zelf over hun flitsbeleid.
Andere steden in Europa tellen gemiddeld veel meer flitspalen dan Nederlandse steden. Daar naast kun je in Nederland door het gebruik van bepaalde apps en een GPS veel flitsers omzeilen. Dit komt omdat in Nederland de overheid en het OM bepalen waar flitsers komen te staan. Grote steden zien dit liever anders en willen een flitsbeleid naar Vlaams model, steden kunnen daar zelf bepalen waar ze flitsers plaatsen. In Vlaanderen bemoeit de federale overheid zich dan ook niet met dit beleid, die verantwoordelijkheid ligt bij gemeenten.
Het idee is dat gemeenten zelf veel beter dan het OM weten waar flitspalen het effectiefst zijn. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zien deze autonomie ook wel zitten. Naast het veiliger maken van de infrastructuur kunnen steden dan zo veel flitsers plaatsen plaatsen als ze willen. In Vlaanderen kunnen gemeenten al enkele jaren zelf bepalen waar ze flitsers plaatsen. Zij verdienen hier een flinke duit aan, er zijn sinds het beleid is veranderd een paar honderd extra flitsers geplaatst. In Mechelen strijkt de gemeente nu zo'n zeven miljoen euro per jaar op aan 27 trajectcontroles.
Of grote steden meer autonomie krijgen bij het plaatsten van flitsers moet worden bepaald door de landelijke politiek. Er bestaat angst dat als gemeenten zo veel flitsers kunnen plaatsen als ze willen er veel meer boetes zullen worden uitgedeeld. Het kan dan ook dat gemeenten niet handelen uit het verhogen van de verkeersveiligheid maar vanuit financieel belang.