Stellantis ontwikkelt nieuwe techniek voor sneller laden van EV’s
Stellantis, bekend van merken als Dodge, Chrysler en Fiat, werkt aan een innovatieve oplossing om elektrische voertuigen sneller op te laden, zelfs bij lagere laadspanningen. Deze technologie kan een gamechanger zijn, vooral voor zware voertuigen zoals de aankomende elektrische Ram.
Stellantis heeft een patent aangevraagd voor een systeem dat snellere laadtijden mogelijk maakt voor EV’s met een 800-volt architectuur, zelfs bij gebruik van snellere laadstations met lagere spanningen, zoals de meeste Tesla Superchargers. Dit zou betekenen dat voertuigen met een hogere laadcapaciteit efficiënter gebruik kunnen maken van bestaande infrastructuur, en dat scheelt weer wachten tijdens het laden!
De oplossing, die wordt beschreven als lichtgewicht en eenvoudig, bestaat uit een combinatie van relais en condensatoren. Deze componenten zouden het vermogen van een laadstation omzetten naar een hogere DC-stroom, wat direct in de batterij wordt gevoed. Dit wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van bestaande onderdelen in de aandrijflijn, zoals de omvormer en elektromotor, aldus Green Car Reports.
Deze techniek kan vooral belangrijk zijn voor zware voertuigen zoals de Ram EV, die wordt uitgerust met een 800-volt architectuur. Volgens Car and Driver kan deze pick-up 100 mijl (ongeveer 160 km) aan bereik toevoegen in slechts 10 minuten. Dit maakt hem niet alleen krachtig, maar ook vrij vlot in het opladen.
Hoewel het patent niet specifiek Tesla noemt, is de stap van Stellantis om Tesla’s standaard NACS-laadpoort te adopteren wel veelzeggend. Hierdoor kunnen toekomstige Stellantis-voertuigen profiteren van Tesla's uitgebreide Supercharger-netwerk, dat wereldwijd meer dan 60.000 stations telt.
Natuurlijk is Stellantis niet de enige die werkt aan universele laadoplossingen. Onderzoekers van het Indiase Institute of Technology Madras ontwikkelen een oplader die veilig werkt met spanningen van 120 tot 900 volt. Het uitbreiden van gebruiksvriendelijke laadmogelijkheden is essentieel, gezien de snelle groei van de EV-markt. In 2023 werden er wereldwijd bijna 14 miljoen EV’s verkocht, goed voor een marktaandeel van 18%, een forse stijging ten opzichte van 4% in 2020.