Einde van een tijdperk: Ford Mustang verliest terrein aan elektrische variant
De verkoopcijfers van Ford zijn binnen, en voor liefhebbers van de klassieke Ford Mustang is het helaas geen goed nieuws. In 2024 beleefde de iconische pony car zijn slechtste verkoopjaar ooit met slechts 44.003 verkochte exemplaren. Opvallend genoeg wist de elektrische variant, de Mustang Mach-E, zijn benzinegestookte naamgenoot ruimschoots voorbij te streven met 51.745 verkochte voertuigen, een stijging van 35,6 procent ten opzichte van vorig jaar. Sorry petrolheads.
Hoewel de Ford Mustang in 2023 nog het bestverkochte muscle car-model was, gingen de cijfers dat jaar al lichtjes in reverse. De 44.003 verkochte auto’s in 2024 betekenen een daling van 9,5 procent ten opzichte van 2023 en een dieptepunt in de 60-jarige geschiedenis van de auto. Vooral het laatste kwartaal van 2024 was problematisch, met een verkoopdaling van 43,4 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.
De verkoopdaling heeft deels te maken met het dumpen van die stomme viercilinder uitvoering, die halverwege 2024 van de markt werd gehaald. Want zeg nou zelf, een Mustang hoort een V8 te hebben. Ford heeft vooralsnog geen maatregelen aangekondigd om de dalende verkoopcijfers een halt toe te roepen.
Terwijl de klassieke (echte) Mustang moeite heeft om te blijven stijgeren, blijft de elektrische Mach-E aan populariteit winnen. Ford stimuleerde de verkoop actief door prijsverlagingen wat resulteerde in een sterke verkoopgroei. Met een instapprijs van 38.490 dollar voor het basismodel in Amerika is de elektrische SUV aantrekkelijker geworden voor een breder publiek. Dit beleid wierp zijn vruchten af: de Mach-E presteerde in 2024 zelfs beter dan andere bekende modellen van Ford, zoals de F-150 Lightning en de Lincoln-modellen.
Met de discontinuering van de Dodge Challenger en Chevrolet Camaro blijft de Ford Mustang voorlopig het laatste muscle car-icoon op de markt. Maar de vraag is hoe lang dit nog zal duren. Ford lijkt zijn toekomst steeds meer te richten op elektrisch rijden, en de verkoopcijfers van de Mach-E bewijzen dat die strategie loont.
Hoewel de elektrische Mach-E qua verkoopcijfers een succes is, heeft hij nog een lange weg te gaan om het verkoopaantal van andere populaire modellen, zoals de Ford Explorer (109.172 verkochte eenheden in 2024) of de Ford Maverick (131.142 verkochte eenheden), te evenaren.