Greenpeace: nieuwe belasting op benzineauto’s kan Duitse EV-subsidie financieren
Een nieuwe belasting op benzine- en dieselauto’s zou in Duitsland jaarlijks miljarden kunnen opleveren en direct ingezet kunnen worden om elektrische auto’s aantrekkelijker te maken. Greenpeace stelt voor om met deze belasting 1,8 miljoen elektrische auto’s te subsidiëren, wat niet alleen het klimaat, maar ook de Duitse autobranche ten goede zou komen.
Duitsland is een van de weinige grote Europese landen zonder een belasting op basis van CO2-uitstoot bij de aankoop van nieuwe auto’s. Dat zou snel kunnen veranderen als het aan milieuorganisatie Greenpeace ligt. De organisatie pleit voor de invoering van een zogenoemde registratiebelasting op nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor, vergelijkbaar met wat Nederland al jaren kent. Volgens een nieuwe berekening van Greenpeace zou deze belasting in het eerste jaar ongeveer acht miljard euro kunnen opleveren. Dit bedrag kan direct gebruikt worden om een subsidie van 4500 euro per elektrische auto te verstrekken. Daar zullen de Duitsers vast blij mee zijn.
Door deze maatregel zouden er 1,8 miljoen nieuwe elektrische voertuigen op de Duitse wegen kunnen verschijnen, stelt Greenpeace. "In landen als Nederland, Zweden en Denemarken betaalt men al langer een hogere belasting voor auto’s die meer brandstof verbruiken. Zo’n systeem kan niet alleen de uitstoot verminderen, maar ook de verkoop van emissievrije auto’s stimuleren," aldus Marion Tiemann, mobiliteitsexpert van Greenpeace.
Het plan van Greenpeace richt zich vooral op grote, krachtige auto’s die veel brandstof verbruiken. De organisatie stelt voor dat kleinere en zuinigere benzineauto’s slechts een beperkte verhoging krijgen, terwijl voor grote SUV’s met een hoog vermogen forse bedragen moeten worden neergeteld. Zo zou een Volkswagen Golf ongeveer duizend euro duurder worden, terwijl de prijs van een BMW X5 M met meer dan 40.000 euro zou stijgen door de nieuwe belasting.
Volgens Greenpeace zou deze maatregel niet alleen bijdragen aan het halen van de klimaatdoelstellingen, maar ook de Duitse autobouwers helpen. "Met een belasting die kopers richting elektrische voertuigen stuurt, kunnen fabrikanten als Volkswagen, BMW en Mercedes gemakkelijker voldoen aan de Europese CO₂-normen en hoge boetes vermijden," zegt Tiemann.
De verkoop van elektrische auto’s in Duitsland liep het afgelopen jaar flink terug, nadat de overheid eind 2023 stopte met de populaire milieusubsidie. Volgens het Kraftfahrt-Bundesamt werden er in 2024 slechts 380.609 nieuwe elektrische voertuigen geregistreerd, een daling van ruim 27 procent ten opzichte van de 524.219 in 2023. Hierdoor zakte het marktaandeel van elektrische auto’s naar 13,6 procent. Om de ambitieuze doelstelling van 15 miljoen elektrische auto’s in 2030 te halen, moet jaarlijks meer dan de helft van de nieuwverkochte auto’s emissievrij zijn.
Ter vergelijking: in Nederland had bijna 35 procent van de nieuw geregistreerde auto’s in 2024 een elektrische aandrijving. Desondanks werd daar ook de subsidie op elektrische auto’s per januari 2025 stopgezet. Greenpeace benadrukt dat een belasting op nieuwe benzine- en dieselauto’s in Duitsland niet alleen het klimaat kan helpen, maar ook de financiële drempel voor consumenten om over te stappen naar elektrisch rijden flink kan verlagen.
Greenpeace stelt voor om de hoogte van de registratiebelasting te koppelen aan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het voertuig. In andere Europese landen heeft een vergelijkbare belasting al geleid tot een daling van het aandeel brandstofslurpende auto’s. Het idee is simpel: wie kiest voor een groot en vervuilend voertuig, betaalt fors meer belasting dan iemand die kiest voor een zuinige of elektrische auto.
Met deze aanpak hoopt Greenpeace niet alleen de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, maar ook bij te dragen aan een bredere gedragsverandering bij consumenten. "Wie echt in deze klimaatcrisis een benzine-SUV met honderden pk wil blijven kopen, moet daar een hoge prijs voor betalen. Zo maken we ruimte voor een toekomst waarin kleine, elektrische voertuigen de norm zijn," besluit Tiemann.
Bron: Greenpeace